Evil Drive - The Land Of The Dead

Evil Drive - The Land Of The Dead

Label : Mighty Music | Archiveer onder death metal / grindcore

Nima : Evil Drive is een redelijk nieuwe formatie uit Finland die in 2013 hun titelloze demo uitbracht (die mij echter onbekend is). De band heeft onderdak gevonden bij Mighty Music en eind deze maand is de eerste langspeler een feit.

Deze band onder leiding van zangeres Viktoria Viren speelt melodieuze moderne death/thrash metal met traditionele invloeden. De vergelijking met landgenoten Children Of Bodom en uiteraard (oude) Arch Enemy zijn snel gemaakt en zijn zeker ook niet misplaatst. Door de combinatie van agressie en melodie is de welbekende Gothenburg sound duidelijk aanwezig, maar aan de andere kant heeft de muziek ook een typisch Finse sfeer! Origineel is de muziek absoluut niet, maar desondanks weet men te overtuigen. De band komt met pakkende riffs, dito melodieën en mooie solo’s, en nummers bevatten daarnaast voldoende afwisseling. De band heeft een goede balans tussen agressie en melodie gevonden, alsmede tussen thrash, death, black en traditionele metal, en weet daardoor de vaart er in te houden en zakt de muziek geen moment in.

Op instrumentaal en technisch niveau laten de heren weinig ruimte voor discussie en met name de gitaristen (Ville Wiren van o.a. Domination Black en Niko Huusari van Soulwound) maken een erg goede indruk. Ook zangeres Viktoria weet – ondanks weinig vocale variatie – te overtuigen en haar rauwe stem en agressieve zangstijl passen goed bij de muziek. Overigens bewijst zij in ‘No Way In The Lie’ wel dat ook het clean zingen haar niet slecht afgaat. En tot slot komt het geheel dankzij de zware, heldere, moderne productie goed tot zijn recht.

Ik moet toegeven dat het allemaal net iets te modern voor mijn smaak is, maar dat neemt niet weg dat Evil Drive met ‘The Land Of The Dead’ een sterk debuut heeft afgeleverd, waarmee de band zich meten kan aan hedendaagse standaarden. Fans van melodieuze (Scandinavische) death/thrash moeten deze plaat zeker eens beluisteren.