Cochise - The Sun Also Rises For Unicorns

Label : Metal Mind Productions | Archiveer onder hardrock / aor

Vera : Dik een jaar geleden spraken we reeds onze goedkeuring uit over ’118’, het derde album van de Poolse band Cochise. Zij spelen stevige rock met enige grunge invloeden. We merken dat ze in eigen land een drukbezette concertagenda hebben, maar na anderhalf jaar komt het vierde album ‘The Sun Also Rises For Unicorns’ uit. Een beetje vreemde, grappige titel voor een plaat, maar de dertien nieuwe songs zijn weer zeker de moeite waard om te leren kennen. We schreven al dat het viertal van het in 2004 in Bialystok de kunst verstaat om pakkende liedjes te schrijven. Zanger Pawel Malaszynski zingt ze met veel passie en is in Polen een bekende acteur. Er zijn videoclips gemaakt voor het titelnummer, ‘Black Summer’ en ‘The Boy Who Lived Before’.

Met voorzichtige gitaren en omfloerste stem worden we het album binnen gezogen, maar halverwege breken harde dissonante riffs de kalmte. De zang is kordaat en smeuïg. Het stevige ‘The Boy Who Lived Before’ doet me zelfs aan The Who denken, want naast grunge grijpt de band ook naar helden uit de jaren zestig en zeventig. Dat is goed merkbaar in ‘Homeland’ en het licht psychedelische ‘Karma’. In de meest donkere en zwoele songs ‘Stupid Love’ (prachtig gitaarwerk en lage zang) en ‘Black Summer’ (bluesy en lijzig) komt de invloed van The Doors en Type O’Negative weer bovendrijven. Er zijn wat minder grunge invloeden, behalve in het lijzig gezongen ‘I Don’t Care’. De ballad ‘Falling’ is zoet, terwijl ‘Monster’ lekker rockt. Het mysterieus startende ‘Dead Men Wanted’ heeft een filmsample in het begin als referentie aan Pawel’s andere bezigheid. De heren hebben dus weer een knappe, toegankelijke plaat gemaakt met een extra pluim voor het spetterende gitaarwerk.