Nhor - Momenta Quintae Essentiae

Nhor - Momenta Quintae Essentiae

Label : Lupus Lounge | Archiveer onder alternative / pop

Vera : Nadat Nhor in augustus 2013 zijn verzamelde werken (drie albums en een EP) had uitgebracht, gebundeld in een prachtig artbook, realiseerde hij zich dat er een periode in het bestaan van de band was afgesloten. Dit Engelse eenmansproject was altijd vol bewondering en eerbied voor de natuur, maar nu besloot Nhor tot de essentie door te dringen. Vandaar de titel, want de vijfde essentie werd ooit beschouwd als de essentie van de natuur, de staat van opperste gelukzaligheid. Nhor beschouwt dit album niet als een collectie songs, maar als een verzameling gedachten en ruimtes. Zeer etherisch allemaal, op zoek naar een spirituele vervulling.

De opvolger van ’Within The Darkness Between The Starlight’ is echter allesbehalve een atmosferische black metal plaat, maar wat men tegenwoordig neofolk/ambient noemt. Ditmaal is de muziek enkel gestoeld op akoestische gitaren en (veel) piano. Ook geen drums of percussie dus. In enkele songs horen we sporadische wat etherische gezangen, eerder met de stem als bijkomend instrument, dan als vocale melodieën. Om te openen is zeven minuten lang enkel piano misschien wat lang (‘Luna Oritur’), maar de volgende songs brengen je echt in stemming, met ook akoestische gitaren en tijdens ‘Contra Ventum’ en het zwevende ‘Sic Praterit Nox’ wat sierlijke strijkers. Een song als ‘Nosce Te Ipsum’ heeft een serene, haast gewijde sfeer over zich en het heldere gitaarwerk doet aan de akoestische stukken van Empyrium denken. De melodieën zijn wondermooi en introvert beschouwend, terwijl weemoed en ontzag hand in hand gaan. Dit is een erg kalme, maar rijke plaat en perfect om naar te luisteren tijdens de donkere dagen in deze herfst en winter. Mooi en rustig.