Manimal - Trapped In The Shadows

Manimal - Trapped In The Shadows

Label : AFM Records | Archiveer onder heavy / power metal

Jori : Het debuut van het Zweedse Manimal was zes jaar geleden een weinig opzienbarend heavy metal plaatje. Weinigen hadden dan ook de hoop dat het iets zou worden met deze groep en na jaren stilte werd de band dan ook voor dood gehouden. Verassing dus nu de opvolger van dit debuut in de digitale brievenbus ligt. Het schijfje heet ‘Trapped In The Shadows’ en maakt duidelijk waar de mannen de afgelopen zes jaar mee bezig zijn geweest, namelijk betere musici worden in alle opzichten. En dat hoor je er wel vanaf op deze plaat hoor!

Openend met het knallende ‘Irresistable’, wat met zijn zes minuten een opvallend lang nummer is, gaat ‘Trapped In The Shadows’ ijzersterk van start. Het eerste wat opvalt is het uistekende geluid, werk van Achim Köhler, die ook gewerkt heeft aan albums van onder andere Primal Fear en Brainstorm. Als ik daarna de hoge zang van Samuel Nyman hoor word ik compleet uit mijn schoenen geblazen. Man wat heeft die man sprongen gemaakt, met zijn gegil maakt hij het hele album tot een ouderwets vet heavy metal feestje. Uiteraard wordt er ook lekker op los gesoleerd en een van de fraaiste voorbeelden hiervan vinden we op ‘The Dark’. Eigenlijk blijft het hele album van uitstekend niveau en de pijnlijke miskleunen als ‘The Life We Lived’ van het debuut zitten er niet meer tussen. Een van de hoogtepunten wordt gevormd door de semiballad ‘The Journey’, waar zanger Lyman hulp krijgt van niemand minder dan Udo Dirkschneider. Sla zeker ook ‘March Of Madness’, Man-Made Devil’ en ‘Silent Messiah’ niet over!

Manimal heeft zichzelf op alle punten overtroffen met dit uitstekende heavy metal album, hopelijk houden ze de progressie erin!