Bostok - Land Of Fire

Bostok - Land Of Fire

Label : Eigen beheer | Archiveer onder different metal

Koen W. : Wat zou het geven moesten vijf gekken weglopen uit een psychiatrische instelling? Om zich te verbergen voor de ordediensten die bezig zijn met zoekacties naar onze vijf vrienden, duiken ze onder in een leegstaand fabrieksgebouw. Datzelfde fabrieksgebouw was vroeger een opslagplaats van muziekinstrumenten. Om de verveling te verbreken, beginnen onze vijf gekken maar wat muziek te spelen. De voornaamste ziektebeelden zijn acute ADHD, manische depressies en een zanger die aan meervoudige schizofrenie lijdt. BOSTOK is het resultaat van deze geschifte samenwerking. Het psychiatrisch centrum ligt ergens in de buurt van het Spaanse Alicante. Een resem aan muziekstijlen wordt door elkaar gemixt en raakt soms kant noch wal. Toch is er wel degelijk over nagedacht.

Zo hoor je in opener ‘Damnation’ heel zware zang gecombineerd met prachtige chorussen. Hevige death metal vloeit over naar een industrial intermezzo om beukend hard te eindigen. ‘Evil Come To Me’ is dan weer het meest bevreemdende nummer. Er wordt afwisselend gebruik gemaakt van een demonische fluisterstem die recht uit het graf lijkt te komen en die bijna hypnotiserend aandoet. Dit wordt dan afgewisseld door een heftige gruntstem met een refrein welke zich spontaan in je hoofd nestelt. ‘Land Of Fire’ begint direct heel hevig met bijblijvende slagzinnen en refreinen geflankeerd door een muur van gitaargeweld. In ‘Bother’ wordt dan terug gebruik gemaakt van een prachtig stemmetje die een verschrikkelijk gemassacreerd Engels uitstameld. Dit wordt voortdurend onderbroken door een uitbarsting van thrash en hardcore geweld.

Zo vuurt Bostok de één na de andere welkome verrassing op je af. Stukken hardcore en death metal met elektronica, Groove stukken, prachtige hardcore en punk refreinen en heel melodische stukken vormen één naadloos in elkaar lopend geheel. Bostok klinkt uniek, hard, catchy, clean, creatief en vernieuwend. Voor mij persoonlijk is het een raadsel dat Bostok dit album in eigen beheer heeft uitgebracht. Hopelijk wordt de band snel opgepikt door een label en krijgen ze de publiciteit die ze verdienen zodat iedereen ze leert kennen. Met ‘Land Of Fire’ hebben ze toch wel een klein meesterwerk uitgebracht en iets unieks.