Ython - Titanomachy

Ython - Titanomachy

Label : Eigen beheer | Archiveer onder heavy / power metal

Koen W. : Dat de metalscène in België leeft, bewijzen talloze groepen welke alsmaar meer naam en faam krijgen en heel goede albums uitbrengen. Denk maar aan King Hiss, Bliksem, Evil Invaders, Spoiled Engine en zoveel meer. Nu is er ook het debuutalbum ‘Titanomachy’ van het Antwerpse Ython. Het album kwam uit in eigen beheer en bestaat uit acht nummers. De helft van deze nummers zijn geïnspireerd door de Griekse goden en vormen een mooi afgewerkt tekstueel concept.

Ython speelt traditionele heavy metal. Ze laten mooi gitaarwerk horen en zanger Walla beschikt over een stevige en goede stem. Meerdere toonaarden worden door hem uitstekend gezongen. De productie van het album mocht wel iets vetter en voller klinken. Opener ‘Kronos And Zeus’ wordt terecht beschouwd als het beste nummer op dit album. Het is een uptempo nummer waar Walla heel stevig uithaalt. Hun heavy metal in combinatie met een sporadische gruntstem zorgt voor een unieke ervaring. Opvolger ‘Black Shield Nymph’ is al iets trager gespeeld. De vrouwelijke gastzang zorgt voor een aangename aanvulling. ‘Bit By The Iron Snake’ en ‘Prometheus’ kunnen mij wat minder bekoren. Het lijkt alsof de band zich wat inhoud en niet voluit durft te gaan. Pas vanaf ‘Frenzy’ wordt het terug wat agressiever en overtuigender. Met ‘Cthulhu Fhtagn’ krijg je stevig afsluiter tussen de kiezen geraamd waar de combinatie tussen cleane en gruntzang nog eens voor een hoogtepunt zorgt. Ython is een beloftevolle band met veel groeipotentioneel welke met ‘Titanomachy’ een volwaardig debuutalbum heeft afgeleverd.