Crippled Black Phoenix - New Dark Age Tour EP 2015 A.D.

Label : Season Of Mist | Archiveer onder alternative / pop

Wim S. : Crippled Black Phoenix is een cult band. Een band die er altijd voor heeft gekozen haar eigen koers te varen. Geen concessies te doen. Dat valt natuurlijk te prijzen. Want in de (commerciële) wereld van de muziek maak je daar zeker niet alleen vrienden mee. Integendeel. Mede door die eigenzinnigheid kreeg het gezelschap rondom bandleider Justin Greaves eigenlijk nooit een serieuze poot aan de grond. Was men veroordeeld tot het blijven opereren in de marge. Maar zie, uiteindelijk wordt dat beloond. Want de band heeft dus kunnen tekenen bij Seasons Of Mist, een serieuze partij. Wat overigens niet zal betekenen dat Crippled Black Phoenix vanaf nu volle zalen gaat trekken. Nee, daar blijft de muziek van de Engelsen te moeilijk voor. Dit is voer voor freaks, voor een klein segment van fans dat zweert bij ‘dark rock’. Veelal instrumentale muziek, die het vooral moet hebben van sfeer.

En sfeer is er weer genoeg te horen (of beter: te voelen) op deze Tour EP. Vier nummers, waarvan twee covers, te weten part 1 en 2 van ‘Echoes’ van Pink Floyd. Goed gekozen covers derhalve, want dat lange uitgesponnen instrumentale gebeuren sluit naadloos aan bij het eigen werk van de band. En wat worden de songs van Pink Floyd overtuigend neergezet! Zelden zo’n mooie covers gehoord. En het geluid is werkelijk subliem, zeker op je koptelefoon. Magistrale zet om deze songs op te nemen. Helaas is ‘Spider Island’ een wat minder nummer, simpelweg niet spannend genoeg. ‘New Dark Age’ – de andere compositie van eigen hand – maakt dat weer ruimschoots goed, want dat is een track waarin alle sterke punten van CBP in volle glorie tot uiting komen. Spanning, sfeer en melancholie. Zanglijnen vol pijn, gitaren vol dynamiek en toetsen die onheil aankondigen. Noem het ‘stoner prog’, ‘freak folk’, of ‘psychedelische doom’, het maakt niet uit. Dit is gewoon erg goed.