The Arisen - Rising Times

The Arisen - Rising Times

Label : Eigen beheer | Archiveer onder death metal / grindcore

Release type: Demo

Ramon : Deze eerste demo is alweer een klein half jaar oud voordat we dit geboortekaartje ontvangen, maar het leek de band toch verstandig eens buiten de landsgrenzen te kijken. En die landsgrens is overigens Frankrijk, de band komt uit Lyon. De band is nog niet zo heel erg oud, ze begonnen in 2014, maar de onderlinge ervaring strekt al wat verder terug. Met name drummer Kévin Paradis heeft een indrukwekkende staat van dienst. Je zou hem onder meer kunnen kennen van Benighted, Svart Crown, Krisiun en Aggressor. Op de bonustrack staat dan ook een vocale bijdrage van Benighted zanger Julien Truchan, wat mij betreft één van de coolste zangers in Europa. En dat laat hij hier wederom zien, want hij levert vocaal het hoogtepunt van de schijf af.

De band zelf speelt merkwaardig. Het tempo is bij vlagen gigantisch, maar dat zou ik ook doen met zo’n drummer aan boord. Muzikaal is het redelijk veelzijdig, soms onbehaaglijk, maar meestal goed te volgen en eigenlijk is alleen de zang een factor van kritiek. Bassist Sylvain Colon, die de achtergrondzang doet, noch leadzanger Jordan (tevens gitarist) heeft echte overtuigingskracht die je bij een band als deze graag ziet. Zijn grunt mist power, zijn zanglijnen zijn voorspelbaar, waar de muziek achter hem dat totaal niet zijn. Hij houdt vocaal het midden tussen metalcore en vroege death metal, maar is het eigenlijk allebei niet echt. En de cleane zang tussendoor wil ik het al liever helemaal niet over hebben. De gitaristen doen fantastisch werk en eigenlijk is het een prima album geworden, vol sfeer, verwarring en machtsvertoon. Dus dat beetje commentaar op de zang komen ze ook wel overheen.