Reject The Sickness - Chains Of Solitude

Label : Mighty Music | Archiveer onder death metal / grindcore

Berto : Het Belgische Reject The Sickness heeft de standaard route afgelegd vanaf hun start in 2010. Eerst een demo getiteld 'Slack Muscles Heal', toen een EP met de titel 'Bloodstained Eyes', toen een deal met Mighty Music en nu dan het debuut album 'Chains Of Solitude'. Volgens de promo teksten speelt de band een melodieuze death metal met wat vlagen metalcore en progressieve elementen. Een treffende beschrijving, al wordt tegenwoordig de term 'progressief' wel te veel gebruikt om een band maar buiten de bekende hokjes te plaatsen en die progressiviteit heb ik niet echt ontdekt. Het maakt het album niet minder slecht, sterker nog het is een prima plaat vol inderdaad melodieuze death metal en wat metalcore.

Opener (na een intro) 'Chains Of Solitude' is direct een felle, korte knaller met een pakkende melodie. Het fijne aan Reject The Sickness is dat de melodieuze aspecten aanwezig zijn, maar niet te veel op de voorgrond. Het betreft subtiele melodie├źn verwerkt in de zang- en gitaarpartijen. Het vraagt dus enige aandacht van de luisteraar en maakt het geen hap-slik-weg metal. Navolgende nummers 'My Agony' en 'Only Darkness Is Real' zijn van een zelfde laken een pak, namelijk lekker gitaarwerk en weer een subtiel verpakte melodie. Door de bank genomen is het redelijk standaard melodieuze death metal in de trant van Soilwork en aanverwante bands, maar zonder de cleane zanglijnen. De zang trekt echter wel degelijk de aandacht, want in zijn agressiviteit is die wel gevarieerd te noemen. Dit alles bij elkaar maakt wel dat het album meer dan gemiddeld goed is te noemen en zeker een aanwinst binnen het genre.