Kampfar - Profan

Kampfar - Profan

Label : Indie Recordings | Archiveer onder black metal

Neithan : Met ‘Profan’ (niet kerkelijk/geestelijk) brengt Kampfar III (de bezetting met gitarist Ole Hartvigsen in plaats van Thomas) het derde album uit in een soort van trilogie die met ‘Mare’ werd ingezet, en het zevende album in de 21-jarige geschiedenis van de band. Voor diegenen die vinden dat dit wel erg snel is na voorganger ‘Djevelmakt’ en die vrezen voor een prefab album zonder drive en inspiratie: wees gerust, want ‘Profan’ is een heerlijk album geworden. Op en top Kampfar, en dus kandidaat voor album van het jaar. In het press statement staat “There is only more digging to be done, and it is all fruitless” En er is gegraven, want de oude typische gitaarmelodieën zijn terug in een groot deel van de nummers. ‘Profan’ slaat de brug tussen Kampfar II en III, en dus zullen old school en fans van de latere albums blij zijn met ‘Profan’.

‘Gloria Ablaze’ opent heerlijk en laat bij vlagen gitaarmelodieën horen uit oude tijden, toen Thomas nog de karakteristieke riffs speelde: niet vreemd, want gitarist Ole heeft ondertussen de oude nummers zo vaak live moeten spelen dat dit hem natuurlijk afgaat. Wel houdt Ole de elementen van een metal-gitarist anno nu. Door de krachtige productie is echter het handelsmerk van Kampfar III ook in stand gebleven, en drummer Ask als ondersteunende tweede stem (luister maar eens naar het episch zware ‘Skavank’ of de video ‘Daimon’) is ook helemaal in de stijl van Kampfar anno nu geïntegreerd. Sommige bands hebben één goede zanger, Kampfar heeft er twee! Nummers als ‘Profanum’ en ‘Icons’ zijn echt de perfecte mix tussen Kampfar II en III, met de oude karakteristieke gitaarmelodieën en breaks, maar ook het zware werk van de laatste platen: subliem! Een ander voorbeeld van de perfecte mix van nieuw en oud is bijvoorbeeld ‘Daimon’, waar Dolk ook zingt met een heldere stem als ten tijde van de klassieker ‘Hymne’, terwijl het nummer zelf afwisselend loodzwaar en snel klinkt, en Kampfar op zijn allerdeprimerendst laat horen. ‘Profan’ is een massieve symbiose van Kampfar II en III, zonder dat de band in herhalingen valt.

Voor de fans van de oude school Kampfar die niets moeten hebben van het nieuwe geluid sinds ‘Mare’: de oude gitaarmelodieën zijn terug, alleen vertaald naar 2015 met een sublieme productie die moddervet maar functioneel is. Kampfar mag dan wel een geschiedenis van 21 jaar hebben, de band is nooit in het verleden blijven hangen en heeft altijd vooruit gekeken. De band zet de toon in 2015 wanneer het gaat om black metal, en die toon is ‘Profan’! Het is de muzikale equivalent van de “Trollveggen” in de winter: massief, koud, duister en indrukwekkend als geheel. Bare bra gutter! Check de prachtige video (de eerste van de band in ruim twintig jaar) en bestel ‘Profan’. Ik heb mijn bestelling van het album al gedaan!