Mithras - Worlds Beyond The Veil

Mithras - Worlds Beyond The Veil

Label : Golden Antenna | Archiveer onder

Frank D. : "Schizophrenia ook wel geestessplijting, vroegtijdige geestelijke afstomping of dementia praecox genoemd is een vorm van krankzinnigheid waarbij voornamelijk de wil en het gemoedsleven verstoord zijn. De gedachten van de lijder zijn zodanig verward en onsamenhangend, dat het hem niet mogelijk is bij het spreken (en ook bij zijn handelingen) bij hetzelfde onderwerp te blijven. Hij verbaast zijn omgeving dan ook door van de hak op de tak te springen. Wat hij doet of zegt is vaak een reeks van onbegrijpelijke zaken. Ook zijn stemming kan plotseling totaal veranderen.” Zie daar, de omschrijving van een schizofreen.....en van dit album van Mithras.

Het album 'Worlds Beyond The Veil' lijkt wel door twee heel verschillende bands te zijn ingespeeld. Het ene moment lijkt het door de zware bombastisch composities met synthesizers en sfeervolle geluiden van een branding ('Psyrens') en mannenkoren ('Portal To The...') alsof er een metal/ gothic broertje van toetsenmepper Jean-Michel Jarre aan het werk is. Het andere moment worden deze passages bruut verstoord door rauwe thrash/death metal tracks, waarin vernietigende drums en het raspende lage snauwen van bassist Rayner Coss in het oog van de muzikale storm staan. Probleem hierbij is dat de productie van de laatste groep nummers nogal te wensen overlaat. Deze klinken namelijk erg dof en eendimensionaal (o.a. 'Worlds Beyond The Veil', 'Bequeath Thy Visions' en 'Lords And Masters'). Ook verliest de band zich in deze tracks soms in wat al te technisch en ingewikkelde geduw en getrek. Dit alles komt het luistergenot niet ten goede. Het benadrukt alleen maar de gapende kloof, zowel muzikaal als ook qua uitvoering, tussen de beide gezichten van Mithras. Slechts op een enkele plek kan de band de aansluiting vinden tussen beiden (bijvoorbeeld in 'Transcendence' en 'Beyond The Eyes Of Man'). En dat is wat aan de magere kant.

Samenvattend laat deze CD een spoor van verwarring achter en kan het het best onder de noemer muzikale waanzin worden geplaatst. Ik loop er in ieder geval niet erg warm voor.