Aethernaeum - Naturmystik

Aethernaeum - Naturmystik

Label : Einheit Produktionen | Archiveer onder black metal

Vera : In april 2013 riepen wij het debuut van Aethernaeum, genaamd ’Wanderungen Durch Den Daemmerwald’ uit tot debuut van de maand. Weliswaar was mastermind Alexander Paul Blake al gekend door een soloalbum en speelt hij ook in Eden Weint Im Grab, maar met deze vijfkoppige formatie maakt hij muziek die ons meteen aan Empyrium en het betere werk van Nocte Obducta doet denken. Geïnspireerd door de natuur, mystiek en folklore weeft hij zijn lange composities al fijn spinrag aan elkaar, waarbij ruwe black metal passages fraai contrasteren met ingetogen bedachtzaamheid. De basis van black metal wordt verrijkt met koren, cello, zwevende keyboards, akoestische interludia en verstilde momenten van introspectie. In die zin verwijzen we ook naar bands als Agalloch, In The Woods, Dornenreich, Burzum en Wolves In The Throne Room.

Let wel, Aethernaeum heeft zijn eigen sound en deze behoort tot de beste Duitse black/folk metal. De band houdt er een levendige agenda op na en kan begin volgend jaar op tournee met Dornenreich. Helaas komen ze weer niet onze kant op, zodat we ons nu concentreren op de nieuwe muziek van onze getalenteerde Berlijnse collectief. Het album kon geen toepasselijkere titel krijgen dan ‘Naturmystik’, want daar gaat het ten slotte allemaal om. De composities zijn lang en atmosferische schoonheid maakt een belangrijk deel uit van het aanbod. Inderdaad, dit is black metal van het overpeinzende en atmosferische soort, met een grote muzikaliteit en intensiteit. Markus Freitag legt melancholische accenten aan met cello, terwijl het slepende tempo van vele passages sowieso een grote weemoed herbergt. Voor ‘Heimreise (Ein Requiem)’ heeft men een prachtige videoclip gemaakt, waarin alle sterke punten van de band tot volle wasdom komen. Van fluitende vogeltjes tot gewichtige cleane zang, van donkere mannenkoren tot melodieuze leads, van mysterieus gefluister tot opwerken naar retestrakke black metal: het vormt een totaalpakket dat je als geheel moet ondergaan. Afzonderlijke songs bespreken heeft bij deze ook geen meerwaarde. Het is simpel: wanneer je van Empyrium houdt, dan is dit een ‘must have’. Grote klasse!