Kill Ritual - Karma Machine

Kill Ritual - Karma Machine

Label : Scarlet Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Deze band rondom ex-Imagika gitarist Steve Rice kwam in 2012 met het sterke debuut, ’The Serpentine Ritual’, vol moderne thrash met veel heavy metal invloeden. De ietwat modernere en progressievere kant die men op de opvolger, ’The Eyes Of Medusa’, liet horen beviel mij echter een stuk minder, maar niettemin was ook dat een sterk album vol goede thrash.

Ondertussen heeft de band opnieuw een behoorlijke line-up wisseling gehad en op Rice na heeft Kill Ritual tegenwoordig alleen maar nieuwkomers. Dat is wederom is dat niet zonder consequenties geweest voor het geluid en de muzikale richting. Op ‘Karma Machine’ heeft men voor een nog modernere aanpak gekozen die mij behoorlijk koud laat. Op tracks zoals ‘The Enemy Inside’, het titelnummer, en de snellere stukken van ‘My Green Room’, komt men met sterke, pakkende riffs die de nekspieren aardig aan het werk zetten. Maar geen van deze momenten zijn hoogtepunten en van echte thrash is min of meer geen sprake meer naar mijn mening. De muziek is over het algemeen zwaarder en trager, en daarmee klinkt deze behoorlijk modern. De nieuwe vocalist David Reed Watson past wat dat betreft goed bij de nieuwe aanpak, maar zijn stem en (wederom moderne) zangstijl spreekt mij totaal niet aan. Ik moet erg veel moeite doen om erin te komen en zelfs na vele luisterbeurten kan de muziek mijn aandacht niet vasthouden en werkt het geheel mij zelfs snel op de zenuwen.

Puur muzikaal en technisch gezien is ‘Karma Machine’ zeker een sterk album, en de productie van Andy La Raque laat uiteraard geen ruimte voor discussie. Gevoelsmatig laat ‘Karma Machine’ mij echter totaal koud, daar dit allemaal simpelweg te modern en te progressief voor mijn smaak is. Fans van moderne, zware progressieve metal zullen dit wel kunnen waarderen, maar mij interesse in deze band is helaas nog een stuk minder geworden.