Saxon - Battering Ram

Saxon - Battering Ram

Label : UDR Music | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Wat kunnen we nog over Saxon zeggen? De band staat al 37 jaar garant voor kwalitatief-hoogwaardige heavy metal en is nog altijd een van de meest invloedrijke, meest productieve en sterkste metal bands op deze planeet. Deze maand komt de band rondom metal goeroe Biff Byford met de 21ste studioplaat, en bewijst opnieuw niks aan kracht en creativiteit te hebben verloren. Sterker nog, laat ik maar gelijk zeggen dat ‘Battering Ram’ een van de meest afwisselende albums van Saxon tot nu toe is.

De stevigere aanpak van voorganger, ‘Sacrifice’, is hier doorgetrokken, en de heren hebben zelfs gekozen voor een nog stevigere aanpak. Het sleutelwoord op dit album is dan ook “power”. Na een korte intro gaat de plaat meteen stevig van start met het titelnummer (en tevens eerste single). De zwaardere aanpak is meteen hoorbaar, maar tegelijkertijd is de band meteen herkenbaar en bevat de song alles wat je van Saxon kan verwachten. De daaropvolgende ‘The Devil’s Footprint’ klinkt iets moderner en heeft een heerlijke lading groove. Dat terwijl ‘Queen Of Hearts’ een – vooral voor Saxon-begrippen – progressievere karakter heeft. Songs zoals ‘Destroyer’ en ‘Stand Your Ground’ hebben daarentegen een stevigere rock n’ roll lading en klinken moderner, maar tegelijkertijd ook erg 80s. Hier en daar doen deze songs zelfs ietwat thrashy aan, waarbij ik vooral moet denken aan de recentere platen van Overkill! Dat 80s sfeer geldt trouwens ook voor de heerlijk rockende afsluiter ‘Three Sheets To The Wind…’. Met ‘Hard And Fast’ en ‘Eye Of The Storm’ hebben we echter twee stevige, typische Saxon stampers, die niet hadden misstaan op ‘Killing Ground’ of ‘The Inner Sanctum’. ‘Top Of The World’ daarentegen iets melodieuzer. De moderne en ouderwetse invloeden worden tevens samengebracht op ‘To The End’, en ook de progressievere klanken komen hier wederom meer naar voren komen. Tot slot krijgen we met de epische ballade ‘Kingdom Of The Cross’ één van de meest progressieve songs van de band. Maar ondanks de nieuwe invloeden klinkt het geheel op en top als Saxon.

De productie heeft dit keer in handen van Andy Sneap (o.a. Megadeth, Testament, Exodus, Accept) gelegen, en de plaat heeft een zware, hedendaagse productie, die perfect past bij de zwaardere aanpak. Wel moet ik zeggen dat het album, ondanks het feit dat deze meteen pakkend is, iets meer tijd nodig heeft om goed tot zijn recht te komen. Maar dat is alleen maar positief, daar elk luisterbeurt tot nieuwe ontdekking leidt en je keer op keer bij de les houdt. Kortom: Biff en co. Hebben wederom een ijzersterk product afgeleverd, die bewijst dat de band – gelukkig – nog bomvol energie, enthousiasme en creativiteit is om een lange tijd door te kunnen gaan en om verschillende generaties metalheads te vermaken.