St. Prostitute - Glorified

St. Prostitute - Glorified

Label : Mighty Music | Archiveer onder hardrock / aor

Ruben : Hoge, zwarte naaldhakken, een strakke leren broek om een prettig achterwerk, een leren jack met bondkraag en een tasje. Dat wat u nu voor u ziet is de cover van het nieuwe album ‘Glorified’ van het Deense collectief St. Prostitute. Ondanks dat de bandnaam misschien wat schunnige vragen oproept, past de cover van dit album ongelooflijk goed bij de band. En bij de titel van het album zelf. St. Prostitute speelt namelijk rock ’n roll die minstens zo strak is als de leren broek van de dame op de cover.

Toen deze Denen in 2012 hun debuut lanceerden werden ze geconfronteerd met een hoop positieve geluiden. Nu, drie jaar later, komt de band met een vervolg in de vorm van ‘Glorified’. Met de gebroeders Fussy en Morten Korsholm als de ruggengraat van de band raggen de heren een end heen. St. Prostitute heeft een ontzettend lekkere live attitude. De zang van Fussy Korsholm is rauw, ruig, maar wel lekker passend. De muziek zelf heeft veel weg van het Amerikaanse Black Stone Cherry, waar, door een prettige hoeveelheid popinvloeden, ook doen denken aan de modernere sound van Rise Against.

‘Glorified’ is allereerst een hele prettige plaat. Vanaf opener ‘Farewell & Goodbye’ worden de strakke songs met hoog tempo aan elkaar geregen. Het aanstekelijke ‘L.A. Party’ dat de band als single heeft uitgebracht heeft een hoog meezing gehalte, net als het daaropvolgende ‘Dead By Rock ’n Roll’. Na dit nummer komt er echter een kleine ommekeer. De band lijkt iets te missen op de tracks ‘Suicide Girl’, ‘Leech’ en ‘Prima Donna’. Het duurde lang voor het begon te dagen wat er niet in de haak was, maar uiteindelijk diende het probleem zich aan. Zanger Fussy Korsholm heeft een lekkere rockstem, maar hij mist nét de kwaliteit en het karakter om een bepaald gevoel op te roepen. Waar meezinger ‘Dead By Rock ’n Roll’ klinkt als een nieuw hardrock anthem, missen de drie bovenstaande nummers echte emotie. Zeker als op ‘Leech’ de muziek wat minder prominent aanwezig is, valt Fussy door de mand. Het breekt het album op, waardoor de twee afsluitende nummers minder uit de verf komen en dat is jammer.

‘Glorified’ is over het geheel genomen een hele aardige plaat, maar St. Prostitute moet zich nog niet rijk rekenen. De kritische noot die bij een drietal songs geplaatst moet worden, geven aan dat er ruimte is voor verbetering. Het jammere is dat deze nummers direct achter elkaar geplaatst zijn en dus een blok van mindere kwaliteit neerzetten. De luisteraar kan er lastig omheen. Terwijl het album zo ontzettend strak en lekker begonnen was. Dat klinkt heel negatief, maar het leeuwendeel van de plaat is, net als de leren broek op de cover: retestrak en lekker catchy.