Sectorial - We Are The Titan’s Rising Ashes (W.A.T.R.A.)

Label : Noizr Productions | Archiveer onder different metal

Neithan : Collega Koen B. heeft voor Lords reeds het debuutalbum van deze Oekraïense band besproken met de opmerking “De kers op de Sectoriale slagroom is echter de integratie van een fluit of panfluit in hun muziek en daar moet je van houden. Ik persoonlijk walg er van maar Gheorge Zamfir fans mogen met een gerust hart 25 punten bij het eindcijfer optellen. Origineel is het in elk geval wel!”. Nu wil ik die 25 punten er niet gelijk bijmikken, maar ik mis toch wel iets in de review van dat album. Het tweede album komt uit via Noizr Productions, dat de ambitie heeft een kwaliteitslabel te worden voor Oekraïense bands (voor de liefhebbers van keiharde technische black metal check zeker Nabaath eens!). Sectorial is kwalitatief dan ook goed en absoluut origineel te noemen met hun mix van ethnische elementen (mondharp) en grindcore/death metal. Collega Koen noemde Brutal Truth en Impaled Nazarene, maar ik zou bij de referenties Meshuggah (wegens de tegendraadse ritmes) en ook zeker Kroda voegen: niet alleen vanwege de herkomst, maar ook het gebruik van de instrumenten uit de eigen folklore en de thema’s.

Zelf ben ik al fan van het gebruik van niet-metal instrumenten sinds AC-DC’s ‘It’s A Long Way To The Top’, Sear Bliss’s ‘Phantoms’ en Therion’s ‘Theli’, maar dan moet het niet van die blije ellende zijn van de happy metal pagan power metal bands: daar valt Sectorial daar niet onder! Tegendraadse drumritmes, blast beats binnen een raamwerk dat verandert van ingetogen stukken met folklorististische instrumenten naar overdonderende haast grindcore-achtige death: dat is wat je van Sectorial mag verwachten. Degenen die – en dat zal een enkeling zijn – het vorige album ‘Erase And Reborn The Humanity’ al kennen: de stijl is niet zo zeer veranderd, maar het is wat minder razend en met wat meer diepgang gedaan, waardoor de etnische instrumenten wat meer tot hun recht komen. De thrash-aspecten van het debuut (soms had het wel wat van Zweedse bands als The Haunted en vooral The Crown) zijn vooral in het eerste gedeelte van het album te horen. Vanaf ‘The Embers’ en het prachtige ‘With Own Tacit Agreement’ wordt het epischer en komt er extra variatie ten opzichte van het debuut: zeker de fans van Kroda moeten dit gedeelte luisteren!

Laat je niet afschrikken door de soms gebrekkige Engelse teksten van deze gasten, en als je eens wat anders wilt horen dan de gebruikelijke muziek moet je dit zeker een kans geven. De band heeft zeer veel moeite gestoken in het vinden van een juiste studio en het opnemen, en dat is – ondanks dat er geen mega-studio aan verbonden is, goed te horen: een eerlijk geluid dat alles laat horen en de dynamiek van de muziek behouden laat. Liefhebbers van old school death metal fans met een twist moeten het eerste gedeelte luisteren, anderen met een smaak die meer op die van mij lijkt (woest en heidens) het tweede gedeelte.