Motley Crue - The Dirt : Confessions of the World's Most Notorious Rock Band

Label : | Archiveer onder

Release type: Book

Richard V. : Enkele maanden gelden noemde collega Carl de biografie van Led Zeppelin "de ultieme sex, drugs en rock 'n roll biografie”. Welnu die stelling is inmiddels achterhaald. De biografie van Motley Crue is namelijk nog een paar gradaties erger. Hoewel Motley Crue in Nederland nooit populair is geweest en weinig metal fans elpees of cd's van hen hebben, kan ik iedereen aanraden om dit boek te lezen. Het is buitengewoon hilarisch.

De biografie start uiteraard in Hollywood toen Motley Crue nog een onbetekenend bandje op de Strip was en eindigt met hun laatste album "New Tattoo”. Het boek is een feest der herkenning door de roemruchte affaires, absurde gebeurtenissen en de talrijke incidenten. Een paar voorbeelden: slikken, spuiten en mieren snuiven met Ozzy Osbourne, telefoongesprekken vanuit een kut, playmates die Ferrari's crashen, groepspijpsessies in een jacuzzi, bijna dood en helemaal dood ervaringen. Omdat zowel Nikki Sixx, Tommy Lee, Vince Neil en Mick Mars ieder hun eigen zegje doen is, krijg je verschillende perspectieven en een gevarieerd verhaal. Het aantal beroemdheden dat de revue passeert, maakt het boek zeer herkenbaar; Mel Gibson, David Lee Roth, Ratt, Axl Rose, Pamela Anderson, Vanity, Donna D'Erico zijn slechts enkele van de bekende namen temidden van tal van andere muzikanten en seksbommen.

Het feit dat de heren zo eerlijk zijn, maakt het boek een must. Sixx geeft eerlijk toe dat "Theatre of Pain” en "Girls Girls Girls” slechte albums waren en dat ze veel tijd hebben weggegooid. Ze namen met pijn in hart afscheid van interim zanger John Corabi (waarmee ze hun beste album opnamen) en op last van de platenmaatschappij alcoholist Vince terughaalden. Het relaas van Vince over het gevecht van zijn vierjarig dochtertje met kanker is hartverscheurend te midden van alle seks, drank en ruzies.

Mick Mars blijkt de grappigste van het stel. Zoals Engeland vroeger criminelen naar Australië stuurde, denkt hij dat wij op aarde zijn gedumpt omdat we ons elders misdroegen! Zijn observaties zijn bijzonder vermakelijk, zeker als je bedenkt dat hij door vrouwen is leeggeplunderd. Na het lezen van het boek mag het een mirakel heten dat Nikki en Tommy nog in leven zijn. Een Hollywoodstudio kocht de filmrechten en maakt er een film van. Zonder twijfel rated R.

Een absolute aanrader. Amusement verzekerd.

ISBN: 0060989157