P.O.D. - The Awakening

P.O.D. - The Awakening

Label : T-Boy Records | Archiveer onder nu metal

Wim S. : Payable On Death. P.O.D. Ja, die naam en afkorting kennen we allemaal. De band werd reeds opgericht in 1994 maar het (grote) succes kwam na de release van het doorbraakalbum ‘Satellite’ uit 2001, met haar hitsingles ‘Youth Of The Nation’ en ‘Boom’. Hun karakteristiek muziek is beïnvloed door uiteenlopende stijlen als hiphop, metal, reggae, latin en hardrock (en daardoor verwant aan die van bands zoals Limp Bizkit en Korn) en dat heeft de band geen windeieren gelegd. Miljoenen albums verkocht de band. Centraal thema in hun teksten is het christelijk geloof. Niet zo overduidelijk als bij een band als Stryper of Petra, maar meer streetwise. Het is een tijd stil geweest rond de band maar nu zijn ze er weer met een nieuwe release, ‘The Awakening’.

Uit duizenden herkenbaar is de muziek van P.O.D. nog steeds. De stem van Sonny Sandoval, de riffs van Marcos Suriel en het groovende fundament (Traa en Wuv): je herkent het direct. Voor mij zijn zij ook een van de eerste bands die echt succes hadden met deze zogenaamde nu-metal; ze hebben de weg geëffend voor velen na hen die ook uit dit muzikale vaatje tappen. De band klinkt heerlijk heavy zoals in de fijne opener ‘Am I Awake’(vette riff) en in ‘Get Down’ en neemt hiphop mee in het aanstekelijke ‘Somebody’s Trying To Kill Me’. De band klinkt hier heavier dan ooit! Genieten geblazen is het ook in het old school monster ‘Speed Demon’. De band laat zich van haar meest melodieuze kant zien in het bijna jazzy ‘Want It All’ (prachtig) en krijgt hulp van Lou Koller (Sick Of It All) in de snelste track van deze schijf, ‘Revolucion’. P.O.D. maakt een statement met deze schijf. Een statement dat de band nog steeds serieus meetelt.