The Forsaken - Traces Of The Past

The Forsaken - Traces Of The Past

Label : Century Media | Archiveer onder

Ralph : Na "Manifest Of Hate en "Arts Of Desolation is "Traces Of The Past alweer het derde album voor het Zweedse The Forsaken. Een band die, tot nu toe, keurig ieder jaar een album aflevert.

"Traces Of The Past is wederom een album geworden met energieke death/thrash waarin een hoop melodie verweven zit. Helaas kenmerkt het album zich door "leuke stukjes en veel te weinig door sterke songs. Agressie en energie zijn meer dan voldoende aanwezig, maar ik mis de lijn en structuur, waardoor de herkenbaarheid van nummers over het algemeen ver te zoeken is. Verschillende riffs en thema's volgen elkaar in hoog tempo op en het is gelijk goed te horen, dat de muzikanten over de nodige techniek beschikken. "Serpent's Tongue en "The Empire blijven nog het best hangen, nummers met een kop en staart, maar het blijft bij twee songs en dat is natuurlijk erg mager voor een album waar elf nummers op staan. De afsluitende Metallica cover "Blackened is gelukkig niet onherkenbaar verminkt, maar klinkt gewoon degelijk terwijl er ook een eigen feel in zit.

In vergelijking tot genre/land genoten als Hypocrisy, Amon Amarth en Arch Enemy, moet The Forsaken nog duidelijk meer aandacht besteden aan het echte songwriting in plaats van allerlei riffjes nen stukjes aan elkaar te plakken. Concluderend, moet ik zeggen dat het echt geen slecht album is en het talent en de potentie hoor je zeker wel, als The Forsaken het voor elkaar krijgt het arrangeren van alle ideen in goede banen te leiden kunnen we nog wel het een en ander verwachten.