Krisiun - Ageless Venomous

Krisiun - Ageless Venomous

Label : Century Media | Archiveer onder

Dennis : Krisiun bestaat dit jaar 10 jaar en levert met "Ageless Venomous" hun vierde full length CD af. De drie broers Moyses, Max en Alex slagen er wederom in een ultrabrute schijf af te leveren, welke al het vorige werk overtreft. "Ageless Venomous" is iets toegankelijker uitgevallen dan zijn voorgangers. Hierdoor is de muziek na enkele luisterbeurten al te begrijpen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld "Apocalyptic Revelation" die ik echt heel vaak heb moeten horen, voordat het sublieme muzikale vakmanschap pas echt tot mij doordrong. De nummers bezitten veel melodie en zijn vrij recht toe recht aan geschreven. Iets wat ik altijd bij de live shows van Krisiun mis, is dat er tijdens het soleerwerk geen back-up van een slag gitarist is, waardoor het geluid af en toe wat magertjes klinkt. Op de CD laat men de muur van gitaargeweld wel op de achtergrond doorlopen tijdens de solo's van Moyses, waardoor de solide basis van het gitaarwerk de solo's goed opvangt. Het drumwerk van Max is blasfemisch snel, maar de getriggerde bassdrums hadden wat mij betreft iets vetter mogen klinken, nu klinkt het een beetje levenloos. Een CD met een speeltijd van 43 minuten is voor veel extreme death metalbands te veel van het goede, waardoor vaak de aandacht halverwege de plaat verslapt. Krisiun komt er goed mee weg, gedurende de hele plaat verslapt mijn aandacht geen moment en blijf ik keer op keer na afloop op de play-knop drukken. Dat het bij Krisiun niet altijd volle kracht vooruit moet zijn laten de heren horen in het instrumentale semi-acoustische nummer "Diableros", waarin Moyses laat horen dat hij zijn klassiek gitaarspel ook zeer goed beheerst. Dit nummer is dan ook het enige rustpuntje van de CD alvorens er nog één keer flink de beuk in te gooien met het nummer "Sepulchral Oath". Krisiun heeft mij echt weten te verrassen met dit kleine meesterwerkje, welke wat mij betreft nu al een klassieker mag worden genoemd. Een mokerslag van Braziliaanse bodem, die in geen enkele Death Metal collectie mag ontbreken!