Phoenix & Dragon - The Ghost Town Sessions

Label : Eigen beheer | Archiveer onder prog / sympho metal

Ruben : Sommige bands proberen hun bandnaam zo vaag en onnavolgbaar te maken als het maar kan. Een aantal daarvan willen een cryptische naam om nieuwsgierige fans naar zich toe te lokken. Het Amerikaanse Phoenix & Dragon heeft een hele andere insteek en leggen daarom de interesse voor de fantasy wereld gelijk op tafel. Hun eerste EP 'Of Myth And Metal' verraad eigenlijk al genoeg. Het vervolg is een tweede EP, 'The Ghost Town Sessions', dat het pad naar een volledige plaat moet banen.

Gelijk met de nieuwe EP kwam het debuut van Phoenix & Dragon op de mat ploffen. Twee vastgeteepte kartonnetjes met daarop een voor- en achterkant geplakt. Wat dat betreft heeft de band stappen gemaakt en zo ziet 'The Ghost Town Sessions' er keurig verzorgd uit. Opvallend is wel dat de band van vier tracks op EP nummer één naar twee tracks op de nieuwe release gaat. Het openingsnummer 'Alchemaic Sorcery' is vijf minuten lang en tegenhanger 'Through The Fields Of Perdition' tikt de elf en een halve minuut aan. Het tweede nummer is daarnaast ook nog eens compleet instrumentaal en dat is maar goed ook.

Want als de band iets geleerd lijkt te hebben van de eerste EP, is het dat zanger Danny Aiello de band geen goed doet. Op de site van deze heren wordt niets anders dan lovend gesproken over zijn klassieke operastem en zijn kunsten binnen de jongeren opera in Arkansas. Helaas is de realiteit dat hij de uiterst getalenteerde, overgebleven leden benadeeld. 'Trough The Fields Of Perdition' is dan ook twaalf minuten complexe, progressieve metal om je vingers bij af te likken. Intermezzo’s, keyboard en gitaarsolo’s en fantastische songwriting is aanwezig op deze combinatie van Dream Theater en Rhapsody. Het eerste nummer, met zang, heeft dat bij vlagen ook, maar de zang steelt op een negatieve manier de show en verpest het resultaat.

Niet alleen verpest het een deel van deze EP, maar ook de vorige release is vocaal heel matig. Zo hebben de jonge heren van Phoenix & Dragon wel degelijk iets geleerd van hun debuut: zo min mogelijk zang toelaten. Het klinkt misschien hard, maar deze drie muzikanten doen het fantastisch en zullen op den duur conclusies moeten trekken. Op deze manier verwacht ik helaas niet veel grootse producties van Phoenix & Dragon, en dat zou zonde zijn.

Meer informatie