Kreator - Violent Revolution

Kreator - Violent Revolution

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder

Marco : Kreator. Een band die menig hart -zker in de jaren '80- sneller deed kloppen. De agressive Thrash van de mannen rond schreeuwlijk Mille Petrozza vormde samen met bands als Slayer en Megadeth de top van de internationale Thrash scene, een lijn die begin jaren '90 nog eens stevig werd doorgetrokken middels albums als "Coma Of Souls" en "Renewal". Helaas meende de band daarna de wat melodieuzere wegen te moeten gaan bewandelen. Iets dat uiteraard hun grootste recht is, maar dat mij als fan behoorlijk teleurstelde. Ik was dan ook enigszins huiverig toen de promo op de deurmat viel, maar eenmaal in de cd speler beland deed "Violent Revolution" de cd titel eer aan. Om maar meteen duidelijk te zijn: met deze cd zal Kreator wat mij betreft z'n plaats aan de Thrash top opnieuw veroveren en veiligstellen. In een tijdsbestek van bijna een uur (!) beukt de band zich door maar liefst 12 nummers die varieren van een mooi kort instrumentaaltje als "The Patriarch" via een overheersend aantal midtempo beukers ("Ghetto War"en "Mind On Fire") tot het echt harde Thrashwerk waar de band zo groot mee geworden is, zoals "All Of The Same Blood (Unite)" (met die typische Kreator riffs) en "Replicas Of Life" (met mooi intro). Frontman Mille benadrukte al dat de cd een soort totaalbeeld van Kreator door de jaren heen zou zijn: harde, agressieve riffs gecombineerd met melodie en gestructureerde nummers. Ik kan hem geen ongelijk geven; Het geheel luistert als een uitgebalanceerd geheel, met als hoogtepunt het megavette "Servant In Heaven / King In Hell" Een wereldnummer! Het aantrekken van gitarist Samli Yli-simi als vervanger van Tommy Vetterli is ook een schot in de roos geweest. Diens melodieuze, ietwat Scandinavisch aandoende partijen doen modern aan, zodat Kreator misschien ook nog wat jongere mensen aan zal spreken. Vul het bovenstaande aan met een bereproductie en je hebt als fan n van de betere albums van dit jaar!