Evra - Lightbearer

Evra - Lightbearer

Label : Prime Collective | Archiveer onder metalcore

Tim : Deze club uit Denemarken bestaat nu twee jaar en hebben net hun debuut album afgerond. Het is een dertig minuten durende vermenging van stoner en hardcore. Denk aan een combinatie van bands als Black Sabbath, Graveyard tot aan Gallows, Every Time I Die en While She Sleeps. De muziek klinkt zwaar, groovy, hoog tempo, impulsief en chaotisch. De stem is lekker schel en schreeuwerig afgewisseld met melodieuze ritmes of een meezinger.

Na een intro open ze pas echt met ‘Curse of the Moon’, deze klapt er vol in. De hoge snelheid en een bak geschreeuw worden overgepakt door two step en een pakkend refrein. Zelfs nog een solo en een pittige break op het einde. Ze hebben veel nummers die een flinke dosis stoner in zich hebben zoals ‘Washed Away’ en ‘The Occultist’. De flinke fuzz op de gitaren en de lekkere melodie worden afgewisseld met een geknepen schreeuw en snelle punk drums. Een toffe combinatie! Zelf vind ik het zwaardere nummer ‘Enola’ een van de betere, hier komt de stem goed tot zijn recht. Zeker het trage en duistere einde kan ik wel een paar keer achter elkaar luisteren.

Het is een heel vet album, een gave combinatie van twee genres maar op een of andere manier weet ik mijn aandacht er toch niet helemaal bij te houden. Ik mis afwisseling en dynamiek in het geluid, de afstemming van de gitaren klinkt veelal het zelfde. Ook de opbouw van de meeste nummers zijn gelijk, hierdoor wordt het voorspelbaar. Het is hun eerste album, een goed begin en ik ben, ondanks mijn commentaar, zeer positief. Ik verwacht dat bij het volgende album de ervaring en samenwerking toeneemt en het album een tikje uitdagender zal zijn.