Evo/Algy - Damned Unto Death

Evo/Algy - Damned Unto Death

Label : High Roller Records | Archiveer onder heavy / power metal

Release type: Mini-CD

Pim B. : ‘Damned Unto Death’ is de eerste release van het duo Evo/Algy. De heren draaien al heel wat jaren mee en zijn al jaren bevriend. Samen hebben ze een tijdje in de band Warfare gezeten. Deze band werd door Evo (echte naam Paul Evans) in 1982 opgericht nadat hij daarvoor al in de punkbands Angelic Upstarts en The Blood actief was geweest. Algy Ward heeft naam gemaakt met de band Tank. Hij is met deze band nog steeds actief, al is er ook nog een andere versie van Tank met Mick Tucker en Cliff Evans. Ward heeft in het verleden naast Warfare ook nog deel uitgemaakt van punkbands als The Damned en The Saints.

De heren hebben de handen ineen geslagen en komen onder de naam Evo/Algy met deze MCD op de proppen. Er staan zes nummers op waaronder drie covers. Laat ik met de eigen songs beginnen. Deze zijn niet heel erg spannend te noemen en zijn te omschrijven als stevige rockers waarbij je kunt denken aan een mix van Motörhead en een nieuwere band als Arkham Witch. Laatstgenoemde vooral door de zang van Evo, die overigens ook de drums ingespeeld heeft. Van de drie eigen songs vind ik het nummer ‘Nosferatu’ het meest geslaagd, maar dat komt vooral door de elektrische vioolpartij die ook door Evo ingespeeld is. Het nummer eindigt met een passage uit de Peer Gynt suite van Grieg (als mijn kennis van klassieke muziek mij hier niet in de steek laat). De covers vind ik overigens de sterkste songs op deze schijf. De band heeft ‘R.A.M.O.N.E.S.’ van Motörhead opgenomen en opgedragen aan wijlen Würzel. Ook hebben ze het nummer ‘Know Your Product’ van Algy Ward’s voormalige band The Saints opgenomen en ‘Tune To The Music’ van Status Quo. Dit nummer stond overigens al op de compilatie ’Swine Of Hades’.

Als je van no-nonsense, rechtdoorzee heavy metal met een flinke dosis punkrock houdt dan is dit wel een aardige plaat. Zeker als je fan band van het oudere werk van beide heren. Zelf ben ik gematigd positief. Ik denk niet dat deze CD zijn weg naar mijn stereo-installatie nog snel zal vinden.