De Profundis  - Kingdom Of The Blind

De Profundis - Kingdom Of The Blind

Label : Wickerman Recordings | Archiveer onder death metal / grindcore

Vera : Het duurt soms tergend lang eer een band erkenning geniet. De Profundis werd uitgerekend met een EP ’Frequencies’ vorig jaar ineens onder lof bedolven door de Engelse pers. Zero Tolerance Magazine riep deze EP uit tot één van de revelaties van dat jaar en dit terwijl de band toch al drie uitstekende albums eerder had afgeleverd. Eens kijken wat het internationale gezelschap, gevestigd in Londen, voor ons in petto heeft op ‘Kingdom Of The Blind’ dat op 28 september wordt uitgebracht door Wicker Man Recordings. Eindelijk een label dus, dat is goed!

Het muzikale pad dat De Profundis op eerdere albums uitstippelde, ook op het laatste ’The Emptiness Within’ (2011) wordt verder uitgediept in technische bekwaamheid en vrij ingewikkelde patronen. Dit is niet zomaar een album dat je opzet om soelaas te vinden in dit ondermaanse, de wispelturige breaks en tierlantijntjes vragen je volle aandacht. Niet voor niets meldt de band zelf invloeden van Cynic, Opeth en Death waarbij de meer intellectueel luisterende garde wordt aangesproken. ‘Kingdom Of The Blind’ is een album vol hoekige riffs, krabbelende gitaarpatronen, wild en druk, waarbij plots opduikende melodieuze gitaarsolo’s van Shoi Sen en Paul Nazarkardeh een enig koesterend element in de volgepropte en opgefokte composities vormen. De zang van Craig Land is telkens ruw en alomvattend over je heen walsend, terwijl de fretloze bas van Arran McSporran een beschaafd jazzelement ambieert.

Het is bijzonder leuk om enige Iron Maiden invloeden te ontwaren in het complexe ‘Kingdoms Of The Blind’ zodat we toch nog een licht folkloristische houvast hebben in de voortvarende muziek. Voor het eerst heb ik toch wel de indruk dat de techniek soms overheerst, met overmatig triggeren in ‘The Antagonist’, zelfs al biedt een gesproken moment van bezinning daar dan weer wat ademruimte. Er is enorm veel te ontdekken in deze brok vernuftige muziek, dus kunnen progressieve adepten die niet afschrikken van een rauwe death grunt aan het werk met dit vierde studioalbum van De Produndis te doorgronden. Artwork van Costin Chioreanu en pas verkrijgbaar eind september.