Wombbath - Downfall Rising

Wombbath - Downfall Rising

Label : Pulverised Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Pim B. : Bij mij gingen de alarmbellen af toen ik vernam dat er een nieuw Wombbath album zou verschijnen. Deze Zweedse death metal band heeft namelijk één van mijn favoriete albums ooit opgenomen. Ik heb het over ‘Internal Caustic Torments’ dat in 1993 via het Franse Infest Records (een sublabel van Thrash Records) uitkwam. Voor dat album verscheen de demo ‘Brutal Mights’ (1991) en de 7” ‘Several Shapes’ (1992). Overigens heeft Pulverised Records ‘Internal Caustic Torments’ in 2013 opnieuw uitgebracht en deze versie bevat ook de demo en 7”. Via het Mexicaanse Chaos Records is ‘Internal Caustic Torments’ eerder dit jaar nog op vinyl verschenen. Deze versie bevat de demo en single overigens niet. Dit even terzijde, maar wel om deze informatie met jullie te delen. In 1994 verscheen overigens nog de MCD ‘Lavatory’ waarop de band een ietwat andere richting was ingeslagen. Daarna werd het stil.

Nu is er dus een nieuw album verschenen dat in de VS via Dark Descent verschijnt. Het is geen album geworden waarop je de oude bezetting terug vindt. In feite heeft oorspronkelijk Wombbath gitarist Håkan Stuvemark het initiatief op zich genomen om een nieuw album te schrijven en op te nemen. Na Wombbath was Stuvemark actief met In Thy Dreams en vandaag de dag speelt hij ook nog in Skineater. Hij vroeg voormalig Skineater drummer Jeramie Kling om het album te produceren en de drums op te nemen. Stuvemark zelf zou de gitaar- en baspartijen voor zijn rekening nemen. Taylor Nordberg nam als sessiegitarist ook wat partijen op. Verder zijn er op het album vier zangers actief. Jonny Petterson nam drie nummers voor zijn rekening, Thomas von Wachenfeldt twee stuks en Samuel Englund en Jeramie Kling beiden één. Naast deze zeven nummers staat er ook nog een intro op de CD. Van die zeven nummers zijn er zes als nieuw te bestempelen. Dit zijn stuk voor stuk moddervette en catchy Zweedse death metal tracks. Door het supervette gitaargeluid (dankzij het Boss HM-2 pedaaltje) moet ik vooral denken aan een band als Interment of Entombed in het kwadraat. Het klinkt echt moddervet. Tel daarbij op dat de songs ook echt erg goed in elkaar steken. Dit is voor de liefhebber van Zweedse death metal echt een verplicht album geworden. Een album dat overigens door James Murphy gemastered is.

Het laatste nummer ‘Abandoned Furthermore’ valt een beetje buiten de toon. Het is een herbewerking van het nummer ‘Abandon’ dat al op ‘Internal Caustic Torments’ te vinden is. Je kunt dit nummer dan ook als een soort van outro beschouwen met de overvloedige keyboardpartijen. Ondanks het feit dat er in feite slechts zes “echte” nummers op ‘Downfall Rising’ staan, is het wel enorm de moeite waard, maar dat had je vast al begrepen.