Agent Fresco - Destrier

Agent Fresco - Destrier

Label : Sphere Music Media | Archiveer onder alternative / pop

Job : En dan krijg je er weer ééntje in je brievenbus geduwd: een regelrecht meesterwerk dat zijn weerga niet kent en waarschijnlijk weer gaat verdwijnen in de obscuriteit, zoals Phi en Schizoid Lloyd dat vorig jaar deden. Ik hoop dat de groep met ‘Destrier’ een beetje in de spotlight springt want godverdomme wat is Agent Fresco een fantastische band. Het viertal uit IJsland heeft een heerlijk toegankelijke melange van groovy post-rock en prachtige indie-pop weten te scheppen en woorden schieten écht te kort om dit album goed te omschrijven. Maar wat is een recensent als hij het niet probeert? Een flinke lamlul om precies te zijn, dus laat ik het maar proberen.

Denk aan Billy Talent en Biffy Clyro, gooi daar wat The Neighbourhood en 30 Seconds to Mars doorheen en neem Einar van Leprous die het geheel bij elkaar zingt. En dan nog weet Agent Fresco dingen te doen die misschien niet heel nieuw zijn maar gewoon kloppen. Nummers zijn uiterst gevarieerd maar voelen nooit als een bij elkaar geraapt zooitje. Van het magistrale ‘Pyre’ tot het lekkere ‘See Hell’. Het ene moment is het minimale, wonderschone atmosfeer in ‘Let Fall the Curtain’ of ‘Death Rattle’ en dan is het weer losgaan op springerige beats van ‘Howls’ of de instant poprockclassic ‘Dark Waters’.

Dit is typisch zo’n schijf waar muzikaliteit eindelijk weer eens het enige is wat telt. Geen populair gedoe, geen neppe teksten, geen halfslachtig zeikerige zang. Gewoon, regelrecht uit het hart gespeelde rockmuziek waar melodie en ritme, tempo en atmosfeer elkaar precies aanvullen. Waar niets met elkaar in strijd is maar eerder samenwerkt om een perfect geheel te creëren. De laatste keer dat ik zo compleet omver geblazen ben door een album was toen ik ‘Play with Fire’ van The Reign of Kindo voor de eerste keer opzette en hoewel die naam misschien niet een belletje zal laten rinkelen kan ik je verzekeren dat dat album na twee jaar nog steeds één van mijn absolute favorieten is. Het maakt me niet uit wat je vet vindt of waar je van walgt, maar geef dit album een eerlijke kans want het is oprecht een van de beste albums die ik dit jaar gehoord heb.