The Long Escape - The Warning Signal

The Long Escape - The Warning Signal

Label : Eigen beheer | Archiveer onder different metal

Wim S. : ‘The Warning Signal’ is het nieuwe album van het Franse The Long Escape. In 2011 verscheen reeds het debuutalbum van de band (‘Triptych’) maar dat album heeft de burelen van Lords Of Metal nooit bereikt. Gelukkig mogen wij middels deze nieuwe schijf alsnog kennis maken met de band rondom zanger/gitarist/componist Kimo. Want ‘The Warning Signal’ is een sterk album van een uitstekende band.

Na een paar luisterbeurten weet je nog niet precies hoe je de band zou moeten omschrijven. Soms is dat irritant en wekt dat slechts ergernis is omdat het bijvoorbeeld aan onsamenhangend allegaartje is. Daarvan is echter geen sprake bij The Long Signal. Het is zeker divers qua aangestipte stijlen en ook weet de band goed te variëren in snelheid. Maar er is ook een goede verhouding heavy – relaxed. Eentonig wordt het derhalve nooit. Knalharde, machinale gitaarriffs worden afgewisseld met Porcupine Tree-achtige progrock. En Kimo weet met zijn stemgebruik ook de nodige accentverschillen te creëren. Hij brult de longen uit zijn ranke lijf maar hij kan ook ingetogen zingen of weet te klinken als een moderne,typisch Amerikaanse rockband (en dat voor een Fransman!). En de meerstemmige vocalen waarvan de band zich soms bedient zijn werkelijk prachtig. Het spelniveau ligt bovendien ontzettend hoog en dat maakt alle tracks spannend en dus de moeite waard. Waanzinnige gitaarsolo’s gaan hand in hand met erg verrassende wendingen in akkoordenschema’s. Naast het nieuwe album van Naïve opnieuw een erg fijne Franse release van internationaal hoog niveau.