Julie Laughs Nomore - From The Mist Of The Ruins

Label : | Archiveer onder

Horst : Dit is wellicht een band die niet ontzettend bekend is bij de meeste Metal liefhebbers, maar met dit nieuwe album kan daar wel eens verandering in komen, want dit is toch één van de betere producten die dit jaar is uitgekomen (mits je van bijzonder stevig houdt). Deze uit Zweden afkomstige band kan je voor het gemak wel in de Gotenburg stijl categoriseren, maar dat zou iets te makkelijk zijn, omdat de meeste bands in die categorie iets teveel op In Flames lijken de laatste tijd. Julie Laughs Nomore trapt echter niet in die valkuil, en ondanks dat de muziek wel degelijk raakvlakken heeft met de voornoemde band zijn ze er toch in geslaagd zichzelf een zeer eigen geluid aan te meten. Dit is in eerste instantie te danken aan zanger Daniel "Danne" Carlsson. De beste man beheerst verschillende manieren van zingen, namelijk een uitstekende grunt, maar daarnaast ook een ruige zang a lá Blackie Lawless (WASP) en hij klinkt ook regelmatig zoals Hansi Kürsch (Blind Guardian). Dit zorgt ervoor dat 'From The Mist Of The Ruins' acht nummers lang bijzonder boeiend blijft. Nu wil ik niet alle krediet voor dit prima album op het conto van de zanger schrijven, want ook het muzikale gedeelte klinkt werkelijk geweldig. De basis wordt gelegd door een stevige, Death Metal achtige ondergrond, maar deze wordt bijzonder fraai aangevuld door invloeden uit de Heavy Metal, Thrash Metal en hier en daar zelfs wat Black-achtige dingen. De afzonderlijke muzikanten weten wat ze doen, maar zijn wel zo slim geweest om hun capaciteiten geheel in dienst van de nummers te stellen, en als we het dan over de nummers hebben: beter geschreven kan je ze bijna niet krijgen. Vanaf de openingstrack 'Mistress Of Death' tot het laatste nummer '200 Years' grijpt het je bij de strot en laat niet meer los. Hyperspeed, ingetogen stukken, mid-tempo beukstukken, melancholische melodielijnen (wederom is de vergelijking met Blind Guardian materiaal hier op zijn plaats, maar dan een stuk ruiger), men heeft alles op een geweldige wijze weten om te smelten in nummers met kop en staart, die gewoon blijven boeien. Terwijl ik dit schrijf ligt 'From The Mist Of The Ruins' alweer voor de twintigste keer of zo rondjes te draaien en ik kan er nog steeds geen genoeg van krijgen. Een favoriet nummer heb ik nog steeds niet, ze doen qua kwaliteit gewoon niet voor elkaar onder. Een klassieker in wording? Wat mij betreft wel.