Powerwolf - Blessed & Possessed

Powerwolf - Blessed & Possessed

Label : Napalm Records | Archiveer onder heavy / power metal

Vera : De nachtelijke gebeden van onze predikers (’Preachers Of The Night’) werden verhoord! Vorig album bleef wekenlang de hitlijsten aanvoeren en leverde Powerwolf uitverkochte zalen op in heel Europa. De geleidelijke opgang die de weerwolven uit Armenië (nou ja, uit Duitsland, maar we gaan met plezier mee in hun verhaal) kenden leek plots te exploderen tot een gigantisch succes. Daar zijn we blij om, want dat hebben de toegewijde harde werkers verdiend, maar het maakte de verwachtingen voor de opvolger des te groter.

Sinds half juli weten we hoe die klinkt, want dan laat de opzwepende power metal band weer van zich horen met ‘Blessed & Possessed’. Aan de succesformule is allerminst getornd en dat zou ook dom zijn. Dus kunnen we ons hart ophalen aan elf toegankelijke, meezingbare krakers met humoristische teksten met een olijke, bijna ondeugende knipoog naar religie en de wereld waarin we leven. Net als Sabaton heeft Powerwolf een duidelijke missie in deze wereld: de fans onvergetelijk entertainment bieden met een groots opgezette en uitgekiende show en niet te ingewikkelde metal spelen met grote amusementswaarde. Geloof me, het is niet gemakkelijk om daarin uit te blinken, maar ons Saarbrücken vijftal slaagt er wederom in om geloofwaardig te blijven. Niet iedereen zal het met ons eens zijn, maar het is een aparte kunst om songs als het energieke titelnummer (de aftrap), de stampende single ‘Army Of The Night’ (video!) of speedy tracks als ‘Dead Until Dark’ en ‘Christ & Combat’ uit je hoge hoed te toveren. Hierbij worden de songs voorzien van vurig edoch erg melodieus gitaarspel van Matthew Greywolf en nemen de statige orgelklanken van Falk Maria Schlegel een prominente plek in. Maar natuurlijk is het ceremoniemeester Attila Dorn die met zijn opera-achtige zang de songs nog meer cachet geeft. Songs als het bijzonder aanstekelijke ‘Armata Strigoi’ met zijn fraaie gitaaraccenten (Amon Amarth toets) of het wat tragere ‘Sacramental Sister’ (met Iron Maidenachtig middenstuk) nestelen zich meteen in je geheugen en garanderen nieuwe exuberante taferelen bij de komende live shows. Van het beproefde recept wordt niet afgeweken, maar dat hoeft ook helemaal niet. Een nummer met Latijnse titel (‘Sanctus Dominus’) en een bloederig nummer dat ditmaal ‘All You Can Bleed’ heet, maken het plaatje compleet. Of toch bijna, want de zeven minuten lange uitsmijter ‘Let There Be Night’ voegt toch net dat extra toe aan een album dat duidelijk met veel liefde en kennis van zaken gemaakt is en de zegetocht van Powerwolf ongehinderd zal voortzetten. Schaf zeker de gelimiteerde eerste editie aan, want op de bonusschijf steekt de band tien metal klassiekers in een heuse wolvenvacht.