Nocturnus - The Nocturnus Demos

Nocturnus - The Nocturnus Demos

Label : Karmageddon Media | Archiveer onder

Marco : Nocturnus zal menig liefhebber van death/thrash nog wel wat zeggen. Spil van de band was oprichter Mike Browning, ook wel bekend van z'n periode bij Morbid Angel en daarna drummer bij Incubus, een heersende band met slechts één demo op hun naam. Opgericht na het verscheiden van Incubus in 1987 grossierde de band ten tijde van hun tweede demo -in tegenstelling tot andere bands uit de wel zeer vruchtbare 'Tampa Bay-scene'- niet in hakkende death metal, maar deed men hun eigen ding door death / thrash te larderen met keyboards. Let wel: keyboards als volwaardig instrument, iets dat in die tijd als een noviteit gold. Nocturnus bracht twee demo's uit alvorens een deal met Earache te scoren

Na het opnemen van de twee Nocturnus albums 'The Key' en 'Tresholds' ging het mis. Browning werd uit z'n eigen band getrapt en de band lag eigenlijk op z'n reet. Na een afscheids-single was het dan ook gedaan, om einde jaren '90 nog een come-back poging te doen middels het album 'Ethereal Tomb', maar ook dat werd niets.

En nu zijn er dan de demo's, uitgebracht door Karmageddon Media (voorheen Hammerheart). Het eerste dat opvalt aan de cd is de niet-chronologische volgorde van de demo's, de eerste demo staat namelijk achter de tweede. Op de eerste demo ('Nocturnus', opgenomen in '87) staan vier vooral elementaire, vroege Nocturnus nummers zonder keyboards, waarvan er twee ('The Entity' en 'Unholy Fury') later als gevolg van de aanwezigheid van Vincent Crowley in de toenmalige Nocturnus line-up in ietwat gewijzigde versie op de eerste Acheron cd zouden komen te staan.

De tweede demo 'The Science Of Horror' stamt uit het najaar van 1988. Opgenomen met Jon Oliva (Savatage) achter de knoppen hebben de nummers het duidelijke herkenbare Nocturnus geluid dankzij de aanwezigheid van keyboardspeler Louis Panzer. Alle nummers staan ook op "The Key', al moet ik zeggen dat de achtergrondvocalen van Oliva op bijvoorbeeld 'Neolithic' wel wat meer indruk maken dan de versie zoals die op 'The Key' staat. Het materiaal is ook iets langzamer gespeeld en daardoor heavier.

'The Demos' is een leuk hebbedingetje voor mensen die eens wat anders willen horen en voor fans van Nocturnus in het bijzonder. Verwacht echter geen superieure geluidskwaliteit. En een tip voor Karmageddon Media: er zijn nog wel meer gave bands wiens demo's ergens op een zolderkamertje liggen te verstoffen…