Concept - Reason And Truth

Concept - Reason And Truth

Label : Underground Symphony | Archiveer onder

Sander : Het Italiaanse Concept speelt bombastische power metal van het soort waarvan er op het moment zoveel van op de markt komt, dat je extra kritisch bent in je beoordeling. Want zeker in deze tijd van economische teloorgang, moet de hardwerkende CD koper zijn euro drie keer omdraaien voordat hij deze uitgeeft aan een nieuw meesterwerk.

En de eerlijkheid gebied me te zeggen dat deze plaat dat niet is. Er staan wel uitgebalanceerde composities op zoals opener 'Elegy Of Truth', maar de band krijgt toch ook een aantal strafpunten. Bijvoorbeeld voor de zang van Gianni Carcione die al snel op de zenuwen gaat werken. Zijn iele, hoge stem is, hoewel zuiver, te zwak om de bombastische nummers te dragen. Het is dus vooral genieten van de instrumentale stukken, waar het compositorisch talent van de band blijkt. De manier waarop deze stukken op het album ingepast zijn, is op zijn minst merkwaardig te noemen. 'The Answer II' is een instrumentaal stukje van een minuut, dat prachtig over had kunnen gaan op 'Living A Lie'. In plaats daarvan wordt het in enkele seconden afgekapt. Een ander voorbeeld: het majestueuze instrumentale stuk halverwege 'Conceptsymphony', wordt op een gelijke wijze afgekapt, waarna het nummer vervolgd wordt alsof er niets aan de hand is. Maar verder zitten de nummers goed in elkaar.

Helaas is het geheel nogal matig afgemixt, zodat de composities vaak niet goed over komen. De mix is te hol en dof, waardoor de instrumenten te vaak niet van elkaar te onderscheiden zijn. Nu weet ik ook wel dat het erg krap mixen is als twee gitaren, een bas, een keyboard, drums en vocalen allemaal om aandacht vragen. Maar dan is het nog steeds mogelijk om een strak geluid te produceren.

'Reason And Truth' bevat goede composities, die helaas veel in kracht inboeten door de slechte mix en de zwakke zang. De combinatie Italiƫ + power metal + orkestrale stukken, roept al snel de vergelijking met Rhapsody op. Maar het zal zijn tijd wel duren, voordat de band zich met hen kan meten.