Majestic Downfall - …When Dead

Majestic Downfall - …When Dead

Label : Pulverised Records | Archiveer onder doom metal

Pim B. : Ik gaf het al in een eerdere recensie aan, Majestic Downfall is geen act die zichzelf herhaalt. Dat wordt al vrij snel duidelijk als je het vierde album ‘…When Dead’ beluistert. Na het korte, erg mooie instrumentale titelnummer trapt Majestic Downfall ongenadig van zich af met een snel black metal-achtige passage. Daarna neemt deze band gas terug en horen we weer de overduidelijke invloed van het oude Katatonia, Paradise Lost en Forgotten Tomb. Je kunt dus eigenlijk zeggen dat dit zwartgeblakerde melodieuze doom/death metal is. De melodieën zijn ook echt geweldig op dit album waarop de black metal invloeden ook regelmatig terugkeren. Wat dat betreft is het Majestic Downfall gelukt om weer een stap vooruit te zetten.

Ik heb het nu ook over een band want waar de vorige releases vooral het werk van Jacobo Cordova zijn, heeft hij op dit album in Alfonso Sánchez een vaste drummer gevonden. Ook heeft Jacobo intussen een band geformeerd om ook live te kunnen optreden en naar verluid zijn er plannen om in 2016 naar Europa te komen. Maar dat even terzijde. Naast de twee genoemde nummers bevat dit album nog drie lange maar zeer interessante composities met de eveneens eerder genoemde bestanddelen. In totaal dik 50 minuten luisterplezier. Plezier dat je ook krijgt door de uitmuntende productie. Het album is in Zweden door Tore Stjerna in zijn Necromorbus Studio van mix en master voorzien. Majestic Downfall hanteert dus de melancholische elementen van klassieke doom/death metal maar heeft daar door de toevoeging van agressieve black metal passages wel een eigen draai aan gegeven. Daardoor is dit album een opvallende verschijning binnen het genre en daarmee ook het aanhoren waard.