Amorphis - Under The Red Cloud

Amorphis - Under The Red Cloud

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder gothic metal

Vera : Dik twee jaar na het voortreffelijke ’Circle’ is de echelon van de Finse metalscène Amorphis klaar met een volgende studioalbum ‘Under The Red Cloud’, alweer het twaalfde. Dit volgt nadat we de band live een duik zagen nemen in eigen repertoire op de zomerfestivals, waarbij ze hun doorbraakalbum ‘Tales From The Thousand Lakes’ integraal speelden. Intussen was de band rond gitarist Esa Holopainen en zanger Tomi Joutsen echter druk in de weer met nieuw materiaal klaarstomen onder de strenge leiding van de Zweedse producer/goeroe Jens Bogren in Fascination Street Studio. En ze hebben er weer een knaller van jewelste van gemaakt.

Wie van ‘Circle’ hield, zal hier een logisch vervolg in zien, maar op één of andere manier doet de sfeer van ‘Under The Red Cloud’ me ook aan die andere klassieker ‘Elegy’ denken. Misschien omdat de folkelementen met een speciaal snaarinstrument gebracht worden (elektrische sitar), maar ook omdat de contrasten tussen heavy en aanstekelijk melodieus nog treffender zijn. Met de bijdrage van drie gastmuzikanten is het een veelzijdig en veelkleurig album geworden, net als het artwork van Valnoir trouwens. Chrigel Glanzmann (Eluveitie) horen we in drie nummers op fluit, Martin Lopez (ooit drummer bij Opeth, nu Soen) speelt percussie in het oosters getinte ‘Death Of A King’ en Aleah Stanbridge (Trees Of Eternity’ gaat in duet met Tomi in afsluiter ‘White Night’.

Het album vangt aan met het titelnummer waarbij mooie pianoklanken en fraaie gitaaraccenten leiden naar een opbloei van episch genoegen. Cleane en ruwe zang neemt het tegen elkaar op en we laten ons charmeren door heel wat leads op gitaar en keyboards. De eerste verrassing komt al in ‘The Four Wise Ones’ want dit aanvankelijke mediumtempo nummer zwelt een paar keren aan tot heuse black metal furie, incluis een schitterende zangprestatie van Joutsen. Met fluit en orgel horen we een atmosferische passage met vervormde stem tot de draad weer opgepakt wordt in vol ornaat en hevigheid. De keyboards aan het begin van ‘Bad Blood’ zijn frivool en dat markeert deze licht folkloristische track met vloeiende gitaarsolo’s en een bijzonder catchy refrein. Toch zijn er ook progressieve invloeden binnen geslopen. Dat horen we bijvoorbeeld in het veelomvattende ‘The Skull’ dat op een dramatische manier wild eindigt. Oosters en episch is ‘Death Of A King’, waarin gastmuzikanten Chrigel en Martin zich laten horen, maar Esa toch het meest schittert door een volumineuze wah-wah solo. Prachtige oosterse ornamenten vanwege Esa’s spel op sitar! De videokandidaat ‘Sacrifice’ is toegankelijk en geënt op cleane zang. Erg catchy. Let op de aanstekelijke pianomelodie die je in ‘Dark Path’ blijft achtervolgen, maar dit temidden van heel wat heftigheid, want Tomi gaat weer richting black metal chants even. Een volgend episch, licht bombastisch nummer met een oriëntaals sausje is ‘Enemy At The Gates’. Zelfs de sfeer van The Tea Party en Led Zeppelin doemt op, al zijn er ook draaiende, stevige riffs die me dan weer aan Opeth doen denken. Dit is andermaal een briljante compositie met nog even sitarklanken. Chrigel’s troubadour fluitspel kondigt het meer folkgetinte ‘Tree Of Ages’ aan. De zang is echter veelal ruw en het gitaarspel verrukkelijk. In de afsluiter ‘White Night’ mag Aleah enkele lijntje zingen in duet met Tomi, maar de repetitieve melodie blijft meteen hangen, waarbij het gitaarwerk wederom heerlijk is.

Elke song is een hoogtepunt. Dit is de synopsis van de ultieme Amorphis sound, met elementen uit heel hun carrière: death/black ruwheid, verfijnde folky ornamenten, progressieve wendingen… maar boven alles melodieus en episch! Een fantastische ervaring!