Goblin Rebirth - Goblin Rebirth

Goblin Rebirth - Goblin Rebirth

Label : Relapse | Archiveer onder prog / sympho metal

Jan-Simon : Goblin Rebirth is precies dat wat de naam doet vermoeden: een reïncarnatie van de legendarische Italiaanse prog-monsters Goblin. Maar net als bij het even legendarische Hawkwind zijn er meerdere facties die vechten om de erfenis van Goblin. Bij de afgelopen editie van Roadburn stond Claudio Simonetti’s Goblin op de poster, geleid door de keyboardspeler van de “echte” Goblin en nu is er dus een plaat van Goblin Rebirth met als kern de originele ritmesectie Agostino Marangolo (drums) en Fabio Pignatelli (bas). Uiteindelijk maakt het niet veel uit, beide Goblin afstammelingen maken muziek zoals we dat kunnen verwachten: pure, veelal instrumentale old-school progressieve rock in de Italiaanse stijl.

Een van de nummers op het album dat door deze Goblin is uitgebracht heet ‘Back in 74’ en het zou een samenvatting in drie woorden kunnen zijn voor deze plaat. Zo ouderwets als dit hoor je het zelden, het is zelfs niet denkbeeldig dat veelvuldig luisteren naar ‘Goblin Rebirth’ er toe leidt dat je een paars kunstleren bankstel aanschaft, de woonkamer van oranje behang voorziet en gaat praten alsof je meespeelt in “Q en Q” – een tijd waarin alles blits en onwijs gaaf was, weet je wel? De songs op ‘Goblin Rebirth’ worden gedomineerd door allerhande synthesizers, mellotrons en dergelijke waarbij zelfs de incidentele vocalen klinken alsof ze door een synthesizer worden voortgebracht (wat overigens niet zo is). Bij tijd en wijle is het Kraftwerk-gehalte bijzonder hoog. Het resultaat is een filmsoundtrack bij een nog te maken film. Gezien de soort muziek moet dat wel haast een vage science-fiction of horrorfilm van het B-garnituur. Het tempo is laag, wellicht een uitvloeisel van de gevorderde leeftijd van een groot deel van de band. Echt heavy wordt het zelden tot nooit en de vraag is dan ook hoe Goblin Rebirth op het metallabel Relapse is beland.

Wie zin heeft in corny instrumentale synthesizer-prog moet zeker eens naar Goblin Rebirth luisteren.
Naar verwachting zal deze release weinig tot geen grote indruk maken en langzaam maar zeker uit het zicht verdwijnen, wat geen groot verlies is.