King Heavy - King Heavy

King Heavy - King Heavy

Label : Cruz Del Sur Music | Archiveer onder doom metal

Vera : Bij Chili en doom metal denken we allang niet meer alleen aan Mar De Grises. King Heavy kwam daar in 2012 tot volle wasdom nadat bassist Daniel Perez Saa (ex-Procession) de Belgische doomfanaat en zanger Luce Vee (bekend van Hooded Priest) had leren kennen op het Duitse Doom Shall Rise festival in 2009. Eerder bracht de band een goed ontvangen MCD uit: ’Horror Absoluto’ dat later ook nog eens op een split met Doomlord belandde.

Maar het is menens bij dit Chileense/Belgische gezelschap en dus verschijnt eerstdaags het titelloze debuutalbum. Zeker een aanrader voor fans van traditionele doom metal met de nodige peper in de reet, want hier wordt op occulte wijze gerockt. Zo bevat opener ‘La Gargola’ al solide galmende riffs met licht dramatische zang, maar ook fikse acceleraties met uitstekende gitaarsolo’s van Mathias Aguirre. Wat de band echter een memorabel geluid geeft zijn de atmosferische stukken waarin basintermezzo’s en semi-akoestische gitaren voor inventieve passages zorgen. Songs als ‘Life A.D.’ en ‘As Dawn Broke On The Day’ bevatten genoeg veerkracht om te contrasteren met de duistere sfeer. Luce Vee zingt niet zomaar, hij waadt als het ware doorheen de lange songs met waardigheid en theatraal vertoon. Intussen zorgt de band voor een strak, maar heavy geluid. Een mooi voorbeeld hiervan is het elf minuten durende ‘He Who Spoke In Tongues’ dat door zijn repetitief einde wat al te lang gerokken wordt, maar anderzijds de occulte sfeer van de plaat naar een climax brengt. Puike doom met een expliciete stem is dit. De opnamen gebeurden zowel in Chili als in België (de zang) en de band maakt vlak na de releasedatum de oversteek naar Europa om op te treden op Malta’s Doom Fest en Dutch Doom Days. Tevens zullen ze op de laatste dag van oktober in de Belgische Biebob club optreden tijdens Delirium Fest II. Dat staat garant voor een spetterende start der festiviteiten!