Stormhammer - Echoes Of A Lost Paradise

Stormhammer - Echoes Of A Lost Paradise

Label : Massacre | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Stormhammer begint zo langzamerhand tot één van de veteranen van de Duitse heavy/power metal genre te behoren. De geschiedenis van de band gaat terug naar 1993, maar het debuut, ‘Fireball’, verscheen pas begin dit millennium. De band kwam met stevige, typisch Duitse, heavy/power/speed metal en alhoewel men niks vernieuwends of origineels liet horen, wist men volledig te overtuigen middels krachtige en pakkende songs. De voorgaande albums kon ik persoonlijk dn ook erg waarderen.

Gedurende hun carrière met Stormhammer hebben de originele bandleden Manny Ewender (gitaar) en Horst Tessmann (bas) de nodige bandleden versleten, en ook de vijfde langspeler, ‘Echoes Of A Lost Paradise’, introduceert een nieuw line-up. Ik weet niet of het aan de flinke bezettingswisseling heeft gelegen, maar deze plaat laat zeker een andere kant van Stormhammer horen. De muziek is nog altijd te omschrijven als heavy/power metal, maar de heren zijn met een modernere, progressievere, en zwaardere benadering gekomen. En alhoewel men hier en daar de snelheid flink omhoog gooit en de oude “magie” naar voren komt, ligt de nadruk hier op zwaardere mid-tempostukken, en hebben de keyboards meer ruimte gekregen. Daarnaast heeft de plaat een duistere, kille lading over zich die we van Stormhammer nog niet echt kenden. Dankzij deze aanpak, maar ook de nieuwe vocalist Jürgen Dachl (ex-Diabolos Dust), die klinkt als een kruising tussen James Hetfield, Gus Chambers (Grip Inc., Squealer) en Warrel Dane (Sanctuary, Nevermore), zou je in eerste instantie niet direct kunnen zeggen dat het hier om dezelfde Stormhammer gaat.

Ik moet zeggen dat ik heel erg moet wennen aan de nieuwe sound en aanpak, en in eerste instantie was ik niet bijzonder onder de indruk van het album. Na meerdere luisterbeurten begint de plaat zich echter meer te openbaren en vallen de stukjes van de puzzel langzaam op hun plaats. Op gebied van songwriting heeft men dan ook zeker risico’s genomen, maar ook absoluut vooruitgang geboekt. Toch blijven de nummers niet echt hangen, en kan ik mij niet lang geconcentreerd houden. Zelfs na meerdere luisterbeurten is de speeltijd van een dik uur aan de lange kant.

Maar goed, het is geen geheim dat mijn voorkeur uitgaat naar de rechttoe rechtaan aanpak, wat uiteraard een grote rol speelt in mijn oordeel. Al met al is ‘Echoes Of A Lost Paradise’ een sterk album, en op muzikaal-, technisch- en geluidsniveau het sterkste werk van Stormhammer tot nu toe. Of de fans van het oude werk blij zullen zijn met dit album durf ik te betwijfelen, maar de band zal ongetwijfeld een nieuwe, en uitgebreidere markt aanboren. Fans van progressieve heavy metal met een thrashy randje en een moderne benadering moeten deze plaat zeker een kans geven.