Jungle Rot - Order Shall Prevail

Jungle Rot - Order Shall Prevail

Label : Victory Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Sicktus : Laat ik beginnen met te stellen dat deze review niet heel objectief is. Sinds de 'Skin The Living' demo (1995) en debuutplaat 'Slaughter The Weak' (1997) ben ik een groot liefhebber van de lompe en pakkende death metal van Jungle Rot. Goed, met dat uit de weg: 'Order Shall Previal' is de achtste plaat van de heren (plus een handvol demo's en EP's) en na 'Kill On Command' en 'Terror Regime' alweer de derde op Victory Records.

Oprichter, brulboei, gitarist en frontman Dave Matrise, gitarist James Genenz en bassist Geoff Bub vormen samen al een jaar of tien de harde kern van Jungle Rot. Op de vorige twee platen werden de drums ingeknuppeld door Jesse Beahler, op 'Order Shall Prevail' is er een nieuwe man achter de potten gekropen, de ook in de Canadese act Threat Signal actieve Joey Muha. Jungle Rot is nooit een band geweest waar de drummers hele gekke dingen uithaalden, maar mijn eerste indruk is dat Muha een wat meer 'back to basic' drummer is dan Beahler, die bij zijn breaks en fills nog weleens een kleine surprise in petto had. De drumstijl van Muha is wat hoekiger, waar de grooves van Beahler meer rolden en ook de fills zijn op deze nieuwe plaat vooral efficiƫnt en sober.
Wat me in Jungle Rot het meest aanspreekt, is de combinatie van lompe riffs, catchy hooks, vette grooves, goed geplaatste breaks en versnellingen en de brute strot van Dave Matrise, bij elkaar gehouden door een volle en zware sound. Al die elementen zijn ook op 'Order Shall Prevail' weer volop aanwezig, dus dat zit wel goed.

Toch scoort de plaat wat minder dan de voorgangers, wat mij betreft. Of het door de iets versoberde drumstijl komt of niet, op 'Order Shall Prevail' gaat Jungle Rot voor mijn gevoel meer terug naar hun roots, wat in dit geval betekent dat de toch al sobere en minimalistische songwriting nog wat procentjes uitgekleed is. Vooral in het tweede deel van de plaat leidt dat tot iets teveel fillers. 'The Dread Pestilence' heeft een lekkere riff, maar niet veel meer dan dat. Met name de drums op deze track zijn wat te eentonig en saai. Ook 'Cast The First Stone' knuppelt wel heel erg in hetzelfde tempo door. 'E.F.K.' (Eat Fuck Kill) en 'Trench Tactics' tillen "Kant B" echter weer naar een dikke voldoende.

De heren van Jungle Rot blijven dus de koningen van de midtempo groove. Op de fillers na, heeft de plaat voldoende afwisseling door de tactische plaatsing van breaks, versnellingen en hier en daar een solo, terwijl de basis ingrediƫnten groove, lompe riffs en catchy hooks een solide basis vormen. Met 'Paralyzed Prey, 'Doomsday' en de titeltrack staan er ook daarnaast drie instant live klassiekers op 'Order Shall Prevail'. Oh, en in de categorie namedropping: Max Cavalera doet extra vocalen op 'Fight Where You Stand'. 'Order Shall Prevail' komt uit op CD, of er ook een vinyl versie komt, is nog niet bekend.