del-Toros - Survival Of The Rockest

del-Toros - Survival Of The Rockest

Label : Lighttown Fidelity | Archiveer onder alternative / pop

Tim : Noord Hollandse stoner, punk en surf rock op een plaatje geperst, korter kan ik het niet omschrijven. De gitaren variëren van een helder geluid naar een dikke fuzz of zelfs distortion geluid. De zang blijft gelukkig beperkt en heeft een scherpe rock stem met een hap zand om er een rauw randje aan te geven. Zelf moet ik denken aan een combinatie van Dick Dale, Queens of the Stone Age en The Ramones. De mannen weten een vloeiend geheel van al deze genres te maken.

Voor de echte surf rock fan springen nummers als ‘323F’ en ‘Le Grand Blond Avec 1 Chaussure Noire’ er direct uit. Puurder krijg je het niet en stil zitten is haast onmogelijk. De meer interessante nummers zijn vooral waar ze de genres gaan combineren. Een mengsel van surf en stoner is te vinden op ‘Strikemaster 9’. Er zit een sterke stoner fuzz op die over gaat op een helder en snel surf geluid. Helaas komt de stoner niet meer terug, en het was nog wel zo’n fijn rifje. Een beter voorbeeld is ‘Slowburner’. Hier zijn de genres echt heel mooi in elkaar verweven met iets meer stoner maar dat vind ik wel leuk na een paar nummers waar surf rock de overhand had. Oude jaren zeventig punk rock is te vinden op ‘Dark As Hell’ natuurlijk wel met een dik surf deuntje.

Gaaf om te horen hoe de mannen zich door de tijd heen verder ontwikkelen en echt hun eigen geluid weten te creëren. Van mij mag het nog wel een tikje zwaarder, maar dan raak je wel het toegankelijke karakter kwijt. Dit is een perfect album om mensen op een rustige manier kennis te laten maken met de rock sub genres. Het zal mij benieuwen wat de mannen uit de kast trekken voor hun volgende CD. Ik ga nog een paar keer dit album luisteren en wacht ondertussen met smart op een volgende plaat!