Borealis - Purgatory

Borealis - Purgatory

Label : AFM Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Het Canadese Borealis kwam in 2008 met het redelijke debuut, ‘World Of Silence’, die veel potentie liet horen, maar helaas niet echt indruk maakte door gebrek aan een eigen smoel en de simpele, voorspelbare karakter van de muziek. Op de tweede langspeler, ‘Fall From Grace’ (2011), wist men echter volledig te overtuigen. Daar het debuut nog aardig voorzichtig en terughoudend klonk, liet ‘Fall From Grace’ een zelfverzekerde band horen, en klonken de songs veel spontaner, gemeender, en daarmee overtuigender.

Op de derde langspeler, ‘Purgatory’, gaat de band in dezelfde stijl verder, en komt met een dozijn moderne, melodieuze, progressieve power metallers. Liet men op ‘Fall From Grace’ vooral een stevigere kant van zich horen, ligt de tempo hier over het algemeen iets lager. Begrijp me niet verkeerd, want hier en daar gooit men de remmen aardig los, maar over algemeen zijn melodie, gevoel en vooral sfeer hier de sleutelwoorden. Stevige mid-tempo stukken worden daarnaast niet vergeten, waardoor de muziek lekker afwisselend klinkt, zonder de aandacht te verliezen. Het geheel klinkt bovendien goed gebalanceerd en alle stukjes van de puzzel vallen meteen op de plaats. De heren komen wederom met sterke riffs, aanstekelijke melodieën en dito zanglijnen, en al spelen de keyboards een belangrijke rol in de muziek zijn deze niet overheersend, waardoor de muziek te allen tijde krachtig blijft. Vocalist/gitarist Matt Marinelli doet mij nog altijd erg denken aan Jeff Scott Soto en schittert weer met zijn fantastische stem en performance.

De muziek is nog altijd geen moment origineel en de vergelijking met bands zoals Labyrinth, Lanfear, Edguy, Evergrey en soortgelijke acts ligt aardig voor de hand. Storend is dat echter geen moment, daar men op alle fronten overtuigt. En bovendien, ondanks de moderne aanpak bevat de muziek ook veel AOR-invloeden en daarmee een heerlijk ouderwetse charme. De eigen productie met de mastering wederom door Thomas „Plec“ Johansson (Panic Room Studios, o.a. bekend van Scar Symmetry en Warrior Soul) laat op geluidstechnisch niveau tot slot ook niks te wensen over. Alles bij elkaar opgeteld maakt ‘Purgatory’ een sterk album, die fans van melodieuze progressieve power metal absoluut zal aanspreken.