Between The Buried And Me - The Silent Circus

Label : Victory Records | Archiveer onder

Pim S. : Ik zal het deze keer simpel houden. Als je houdt van chaos en bands als The Dillinger Escape Plan en Mastodon dan moet je deze plaat gaan beluisteren. Houd je van muziek die wat makkelijker te verhapstukken is, ga dan maar een andere review lezen. Between The Buried And Me uit North Carolina levert met 'The Silent Circus' hun tweede langspeler af en doen hierop hard hun best om de luisteraar continu op het verkeerde been te zetten met hun progressieve metalcore.

Het debuut van deze band verscheen vorig jaar op het Duitse Lifeforce records. Die plaat kon ik erg waarderen, omdat het eens wat nieuws bood in de doorgaans niet erg vernieuwende metalcore-scene. Het label was dan ook erg teleurgesteld dat de band verdween naar het Amerikaanse Victory Records. Dit label prijst de band nu aan als de grote vernieuwer van 'alle harde muziekgenres'. Maar zoals altijd, moet je dit soort verkooppraat met een korrel zout nemen.

Deze nieuwe plaat is voor mij persoonlijk enigszins 'over the top'. Maar zoals gezegd, als je een liefhebber bent van de stijl, moet je het zeker eens gaan beluisteren. Buiten deze aparte stijl is de plaat prima verzorgd. De productie blaast lekker en het artwork ziet er gelikt uit. De band heeft deze plaat opgenomen in dezelfde studio als waar Converge haar laatste plaat 'Jane Doe' heeft gemaakt.

Met dit soort platen kun je je altijd de vraag stellen of dit nog wel hardcore te noemen valt. Het antwoord is: nauwelijks. In de biografie wordt bijvoorbeeld ook een band als Opeth genoemd als vergelijkbaar materiaal. Er worden blastbeats gebruikt en typische breakdowns die je normaliter hoort bij death metal bands. Daarnaast maakt de band zo nu en dan gebruik van een keyboard en hanteert de zanger een aardige krijs/deathgrunt. Het is misschien niet zo hardcore, maar het klinkt allemaal wel verrekte lekker.

De conclusie van dit alles luidt dat Between The Buried And Me een zeer muzikaal en professioneel album heeft afgeleverd. Halverwege de plaat bijvoorbeeld zet de band een rustpunt in door middel van een heuse ballad. En verdomd, het is nog een mooie ook! Deze Amerikanen maken in ieder geval nog steeds zeer originele muziek. Ik raad iedereen met een brede smaak aan om deze ongepolijste diamant eens een kans te geven.