Darkology - Fated To Burn

Darkology - Fated To Burn

Label : Prime Eon Media | Archiveer onder heavy / power metal

Jori : De Texaanse prog/power metalformatie Darkology mag niet onder de meest productieve bands gerekend worden, het tweede album komt nu zes jaar na het debuut ’Altered Reflections’ uit. Nu was dit al een behoorlijk indrukwekkend album, met dit ‘Fated To Burn’ weet Darkology het debuut te reduceren tot een punk singeltje.

De manier waarop Darkology technisch hoogstaand spel, diepe teksten en lekkere metal tot een geheel versmelt is simpelweg geweldig. Qua complexiteit doet de band niet onder voor voor bands als Symphony X en Fates Warning, toch luistert dit net zo lekker weg als ‘British Steel’ van Priest. Nu we die vergelijking met Judas Priest toch maken, mag ik U voorstellen zanger Kelly Carpenter, die er zo nu en dan op loskrijst als Rob Halford op Painkiller. Het meest sprekende voorbeeld hiervan hoor je op ‘Eyes Of The Machine’. Ook op gevoelige stukken doet hij het prima zoals op de titelsong ‘Fated To Burn’. Tekstueel gaat deze band ook diep. Op ‘Quantum Genocide’ wordt op creatieve manier de deeltjeswetenschap bekritiseerd, terwijl 21st Century Frankensteins handelt over de gevaren van robotisering. En dan hebben we het nog niet gehad over het bijna tien minuten durende ‘The Nightmare King’, waarin alles wat geweldig is aan deze band bij elkaar komt in één nummer.

Ondanks het muzikale vernuft is de plaat uitstekend luisterbaar en werkt de complexiteit je niet op de zenuwen. Je hoort juist bij iedere luisterbeurt meer details en daardoor blijft de cd ook na meerdere keren ontzettend boeiend. Dit is een juweel van een product, gefabriceerd door vier rasmuzikanten waar we in de nabije toekomst nog veel van gaan horen. Ook grote mannen uit de muziekwereld hebben al hun bewondering uitgesproken voor deze band. Ik sluit me graag aan bij een van hen, Ben Jackson (Crimson Glory): “A new metal force to be reckoned with!” Met deze persoon aan mijn zijde durf ik met gerust hart deze hoge score toe te kennen, klasse!