Resistance - Battle Scars

Resistance - Battle Scars

Label : Metal Machine Records | Archiveer onder heavy / power metal

Release type: Mini-CD

Nima : Het is maar liefst acht jaar geleden dat de tweede langspeler, ‘Patents Of Control’, van het Amerikaanse Resistance het levenslicht zag. De stevige thrashy U.S. power metal met een progressief randje die men op dat album liet horen kon ik enorm waarderen, en tot op de dag van vandaag heeft die plaat niks aan kracht ingeboet. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik door de jaren heen de band een beetje vergeten was.

Onlangs ontving ik totaal onverwachts een nieuwe levensteken in vorm van een nieuwe EP, ‘Volume 1 Battle Scars’. Wanneer een band zo een lange periode non-actief is geweest, is het altijd de vraag wat voor een invloed dat op de muziek heeft gehad. Zodra de EP van start gaat met het titelnummer word ik echter meteen gerustgesteld. Resistance heeft namelijk de draad opgepakt waar ‘Patents…’ ophield. Alle elementen die we op dat album tegenkwamen zijn ook hier aanwezig. Zo hebben we stevige traditionele heavy metal riffs, melodieuze leads, progressieve klanken, snellere thrash stukken, en pakkende zanglijnen. Dit nummer alleen al bevat veel verschillende invloeden en is erg afwisselend. Het knappe is dat het geheel geen moment verwarrend of onsamenhangend overkomt, en je constant op het puntje van je stoel wordt gehouden. Zanger Robert Hett klinkt ook als vanouds sterk en tilt het geheel naar een hoger niveau. Zijn stem heeft dezelfde kracht en charme van giganten zoals Harry Conklin (Jag Panzer, Satan’s Host, Titan Force) en Blackie Lawless (W.A.S.P.), en zowel in de snelle, agressieve, melodieuze en progressieve stukken laat de man geen steekjes vallen. De rest van de band doet daar niet aan onder en professionaliteit straalt van het geheel af.

Alhoewel de zes tracks op ‘Battle Scars’ – zoals gezegd – allen hoogst afwisselend zijn, laat Resistance een progressievere aanpak horen dan op de voorgaande releases. De nummers hebben dit keer dan ook iets meer en aandachtigere luisterbeurten nodig om echt tot hun recht te komen. Gezien het feit dat mijn voorkeur uitgaat naar snellere en meer rechttoe rechtaan aanpak (zoals het prachtige ‘Voyage Of The Damned’), vind ik dat enigszins wel jammer. Dat verandert echter niks aan het feit dat we hier een zestal sterke composities hebben die een breed publiek kunnen aanspreken. Fans van bands zoals (latere) Jag Panzer, Artizan, Iced Earth en moderne U.S. heavy/power metal moeten deze EP zeker gaan beluisteren. Rest mij nog dit te zeggen: Resistance is terug!