Crystal Ball - LifeRider

Crystal Ball - LifeRider

Label : Massacre | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Het Zwitserse Crystal Ball heb ik vanaf de eerste plaat, ‘In The Beginning’ uit 1998 al gevolgd, heb ze met elk album zien groeien, en de melodieuze hardrock/heavy metal van de heren heeft mij nooit teleurgesteld. De laatste langspeler, ’Dawnbreaker’ liet maar liefst zeven jaar op zich wachten, en alhoewel het resultaat er zeker naar mocht zijn, ben ik blij dat we nu niet nog een keer zo een lange periode hebben moeten wachten en twee jaar later is de achtste LP, ‘LifeRider’ een feit.

Over deze plaat kunnen we relatief kort zijn. Dit is namelijk een logisch vervolg op diens voorganger en een logische stap in de band’s carrière. De band is weinig afgeweken van hun stijl en zijn wederom met een goede combinatie van melodieuze hardrock en power metal gekomen. De plaat heeft dan ook alles wat je van Crystal Ball kan verwachten. Zo hebben we met songs zoals ‘Mayday!’, ‘Eye To Eye’ (met vocale gastbijdrage van Battle Beast zangeres, Noora Louhimo), ‘Balls Of Steel’ en het titelnummer (die mij sterk doet denken aan Sinner) een aantal snelle, stevige power metallers, en komt de stevige, doch melodieuze hardrock kant van de band naar voren in songs zoals ‘God Of Rock’, ‘Rock Of Life’ en ‘Antidote’, terwijl de prachtige ‘Paradise’ en ‘Hold Your Flag’ iets epischer klinken. Uiteraard worden de ballades niet vergeten (‘Bleeding’ en ‘Memory Run’) .

Alhoewel ik over het algemeen niet echt warm wordt dan de genoemde ballades, zijn de overige tien tracks wederom tien individuele hoogtepunten . De nummers zijn meteen bij het eerste luisterbeurt al pakkend en ook na meerdere luisterbeurten blijven ze recht overeind staan. De plaat heeft dan ook als vanouds een verslavende werking. Vocalist Steven Mageney – die op ‘Dawnbreaker’ debuteerde – heeft zijn draai ook beter gevonden, waardoor hij nog zelfverzekerder en overtuigender overkomt. De fantastische, heldere productie zorgt er daarnaast voor de het geheel volledig tot zijn recht komt.

Naast de twaalf reguliere albums tracks bevat de gelimiteerde digipak-editie een drietal bonustracks, zijnde goede uitvoeringen van Dio-klassieker ‘Sacred Heart’, de Black Sabbath-klassieker ‘Sign Of The Southern Cross’, en tot slot een eigen compositie ‘Not Like You’; een stevige rocker en strijdlied, die zeker niet had misstaan op de reguliere versie. Alles bij elkaar heeft Crystal Ball in ieder geval een prachtig album afgeleverd, waarmee de band zijn status alleen aar verder zal bevestigen. Fans van de eerdere platen, alsmede de fans van bovengenoemde bands en consoorten, zullen ook ‘LifeRider’ absoluut kunnen waarderen.