Architects Of Chaoz - The League Of Shadows

Label : Metalville | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Architecs Of Chaosz is de nieuwe band van de legendarische Paul Di’Anno die hij samen met long-time Duitse vrienden, The Phantomz, in het leven heeft geroepen. En ik moet zeggen dat het eerste resultaat van die samenwerking, ‘The League Of Shadows’, mij absoluut niet tegenvalt.

Al vanaf het moment dat de plaat losbarst met ‘Rejected’ wordt het duidelijk dat we hier niet alleen met een nieuwe band te maken hebben, maar ook een keiharde statement. Dit is namelijk onvervalste NWOBHM in een hedendaags jasje. Het nummer hakt er meteen goed in en wat mij opvalt is hoe goed, krachtig en overtuigend Di’Anno hier klinkt. De daaropvolgende songs zijn allen net zo krachtig en het gros van het materiaal laat een traditionele aanpak horen, zonder echte gedateerd te klinken. Die traditionele tonen worden namelijk regelmatig afgewisseld met een modernere, zwaardere aanpak, zodat de plaat lekker gebalanceerd klinkt.

De enige songs die mij minder aanspreken zijn ‘Switched Off’, doordat de langzamere stukken de vaart uit de plaat halen, en de afsluitende ballade, ‘Soldier Of Fortune’. Maar dat mag de pret niet drukken. Met prachtige songs zoals de eerdergenoemde opener, ‘When Murder Comes To Town’ en ‘You’ve Been Kissed By The Wings Of The Angel’ heeft de plaat een aantal absolute knallers, en ook de rest van de songs stampen over het algemeen lekker voort. Alles bij elkaar is ‘The League Of Shadows’ een sterk album geworden, en een keiharde statement dat Paul Di’Anno nog lang niet uitgebrand is. Fans van traditionele heavy metal met een modern randje zullen deze plaat zeker eens moeten beluisteren.