Korpiklaani - Noita

Korpiklaani - Noita

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder pagan / folk metal

Vera : Korpiklaani hoeven we niet meer voor te stellen: de Finse folk metal band speelde zich zo’n tien jaar terug plots in de kijker met een bijzonder authentieke vorm van folk metal en heeft sindsdien wereldwijde successen geboekt. Met twee relatief nieuwe krachten – Sami Perttula op accordeon en Tuomas Rounakari op viool – heeft de band een nieuw élan gevonden.

‘Noita’ is het negende studioalbum van onze goedgemutste vrienden en kiest na het doordachte ‘Manala’ (2012) terug voor een simpelere en meer folkloristische aanpak. Het gros van de songs bestaat namelijk uit korte opzwepende uptempo wijsjes waarop je tijdens de concerten flink stoom kunt aflaten. Nieuwe accordeonist Sami Perttula drukt zijn stempel meteen op het repertoire, want hij is prominent aanwezig. Zelfs het gitaarwerk wordt grotendeels overgenomen door hem en violist Tuomas Rounakari, zodat het folk element op ‘Noita’ heersende is. Maar gelukkig zijn er ook nog songs – meestal wat langer en trager – waarin men wat avontuurlijker tewerk gaat en melancholie voorop staat. Die zorgen thuis bij het haardvuur dan weer voor meer luisterplezier. Zo begint ‘Lempo’ met etnische gezangen, houdt Jonne zich aan zachtere, verhalende zang en komt er ook nog een heel sterke zangmelodie langs die meteen blijft hangen. In ‘Ämmänhauta’ ook trouwens, al lijken beide melodieën wel wat op elkaar. Ook ‘Minä Näin Vedessä Neidon’ valt in die tweede (meer weemoedige) categorie. Het flink rockende ‘Jouni Jouni’ doet me aan een hitsong uit de jaren zestig denken, terwijl accordeon en viool steeds flink van jetje geven. De afsluiter ‘Sen Verran Minäkin Noita’ heeft sterke riffs en na een ultrasnel stuk volgt er differentiële zang, een vertraging en een mooie vioolsolo. De band legde de nieuwe songs wederom vast in de Petrax studio met producer Aksu Hanttu, terwijl het artwork in handen was van Jan Yrlund. Op ‘Noita’ gaat Korpiklaani terug naar de essentie van de beginperiode. De fans zullen daar erg blij mee zijn! Haal de drinkhoorns maar boven!