Transport League - Multiple Organ Harvest

Label : Seamiew Records | Archiveer onder

Jordy : Hoe raar kan het lopen! Transport League was eerst een zijproject van zanger Tony Jelencovich, die zich vooral richtte op zijn hoofdband B-Thong. Toen hij echter met die band scheidde besloot hij zich vol op Transport League te storten. En met succes! De band zal immers in november zijn derde volledige album op de markt brengen: 'Multiple Organ Harvest'. Een verdienstelijke prestatie voor de Zweedse band die al hoge ogen wierp op Dynamo Open Air in 1998 en het Milwaukee Metal Fest (2000) in de Verenigde Staten plat speelde.

Opvallend is wel dat Transport League een vrijwel geheel nieuwe line-up heeft. Het enige lid van de originele bezetting is de eerdergenoemde zanger Tony, die nu wordt versterkt door Dan J op gitaar, Stitsch op de bass en Magnus 155 op de drums. Waarom de bezetting zo drastisch is gewijzigd is mij een raadsel, misschien is Tony wel een gigantische klootzak. Dat zou best kunnen aangezien hij ook al uit B-Thong is gestapt (of misschien wel geschopt). Maar daar doe ik geen uitspraak over, omdat ik daar niks vanaf weet en het me verder ook geen ruk interesseert. Het doet er verder ook geen neuk toe wat de line-up is en of de zanger nu wel of niet een klootzak is. Het draait (in principe) maar om n ding en dat is de muziek! Laat ik daar maar eens naar gaan kijken, voordat ik me verlaag tot journalistiek op Hitkrant-niveau (daar draait alles om de persoonlijke levens van de 'artiesten' - WALGELIJK!)

'Multiple Organ Harvest' is alweer het derde album van Transport League en het eerste onder het rijzende Nederlandse label Seamiew Records. Zelf heb ik hun vorige album 'Satanic Panic' ook ergens rondslingeren en ik vond dat al geen verkeerd album. Deze nieuwe plaat doet de vorige echter verbleken! De muziek klinkt nog rauwer, agressiever en unieker.

Tony Jelencovich blijkt nog steeds over de bulderende en oorverdovende stem te beschikken die wij al eerder van hem te horen kregen. Bovendien weet de nieuwe gitarist, Dan J, de meest geweldige riffs tevoorschijn te toveren die perfect worden aangevuld door de basslijnen en de altijd krachtige en met power gevulde drums. Het is dat ik niet beter wist, anders zou ik denken dat Transport League een formatie is die al sinds den beginne samen spelen. Niets is minder waar: Het is een geheel nieuwe groep die perfect blijkt te functioneren. Als Tony het zaakje dan ook bij elkaar weet te houden gaat Transport League weer heel wat festivals en concertzalen plat spelen en nog heel wat gewelddadige cd's opnemen.

De eerste twee albums waren het voorgerecht. Het smaakte goed, maar de honger bleef. Nu wordt het hoofdgerecht geserveerd: 'Multiple Organ Harvest'. Een overheerlijke partij bulderende herrie die alle honger, voorlopig, doet stillen en menig maagje rijkelijk zal vullen. En het toetje? Jaja, zelfs daar heeft onze chef-kok Tony aan gedacht! Dat gaat namelijk de single 'Disconnect Massconnect' worden die op 1 december zal worden uitgebracht. Dit is n van de vele sterke nummers van het nieuwe album, met daarbij nog het nooit eerder uitgebrachte 'Never To Burn' en remixen van de nummers 'The Severed' en 'Wrapped Dead Inside', waarvan de originele versies ook op 'Multiple Organ Harvest' staan. Bind je servet maar voor Dat wordt smullen!