Emerald Sun - Metal Dome

Emerald Sun - Metal Dome

Label : Fastball Music | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : In 2007 werd ik aangenaam verrast door het debuut, ‘Escape From Twilight’, van deze Grieken. De melodieuze heavy en power metal die Emerald Sun op dat album lieten horen was verre van origineel, maar de band maakte indruk middels sterke songs, en hun goede instrumentale en vocale capaciteiten. De opvolger, ‘Regeneration’ (2011), ging in hetzelfde straatje verder, al liet men een stevigere kant van zich horen. Ondanks de kwaliteiten van het album had ‘Regeneration’ echter minder impact dan het debuut, en kon mij minder overtuigen.

Vier jaar later draait de derde langspeler, ‘Metal Dome’, in mijn speler, en laat ik maar gelijk zeggen dat dit de sterkste plaat van de heren tot nu toe is geworden. Gelukkig is de band opnieuw weinig afgeweken van de sound en stijl die ze op de voorgangers lieten horen, en is wederom met stevige, melodieuze heavy/power metal gekomen. De opener ‘Screamers In The Storm’ brengt je gelijk in de stemming en de invloeden van bands zoals Helloween, Gamma Ray, Freedom Call, Edguy, Hammerfall en consoorten is meteen hoorbaar. Wat mij ook gelijk opvalt is dat vocalist Stelion “Theo” Tsakirides – die op ‘Regeneration’ zijn intrede maakte – enorm gegroeid is en veel sterker en overtuigender klinkt dan voorheen. Alle daaropvolgende songs zijn stuk voor stuk sterke composities, hebben een hoog meezing- en headbang-gehalte, en maken bovendien gelijk bij de eerste luisterbeurt al een blijvende indruk. De enige song die mij iets minder aanspreekt is de ballade, ‘Mere Reflection’. Niet dat deze songs slecht is, maar de vaart wordt hierdoor uit de plaat gehaald, en bovendien weet deze niet de juiste snaar te raken. Dit in tegendeel tot de prachtige akoestische, ietwat folky, afsluiter ‘Call Of Nature’.

Uiteraard hoef je enige vorm van originaliteit hier niet te verwachten. Bij elke songs kun je sterk refereren aan bovengenoemde bands en andere genre- en stijlgenoten, en ‘Racing With Destiny’ (die overigens een van de sterkere songs op het album is) lijkt wel heel erg op Dragonforce. Maar is dat storend? Absoluut niet! Ondanks het gebrek aan originaliteit klinken de songs erg spontaan en, zoals gezegd, erg pakkend, en worden met veel overtuiging en hoorbare enthousiasme neergezet. Dankzij de fantastische productie van Vagelis Maranis (o.a. Nocte Obducta, Suicidal Angels) komt het geheel goed tot zijn recht en knalt de plaat er lekker uit. Alles bij elkaar is ‘Metal Dome’ een sterke plaat in zijn soort en zal de fans van het genre absoluut tevreden stellen.