DevilDriver - DevilDriver

DevilDriver - DevilDriver

Label : Roadrunner Records | Archiveer onder

Jordy : Enige maanden terug hoorde ik het nummer 'Swinging The Dead' van DevilDriver op de soundtrack van 'Freddy vs Jason'. Ik was overdonderd, ik was verbaasd, ik was betoverd!!! Want godverdomme, wat heeft Dez Favara zichzelf overtroffen! Met Coal Chamber deed deze 'muziekhoer' (in de positieve zin van het woord, voor zover dat mogelijk is) al opzienbarende dingen door een geheel eigen stijl te creren. Met DevilDriver flikt Favara hetzelfde trucje, maar dan nog vl vetter! Na deze verrassing kon ik niet wachten totdat deze band met een debuutalbum op de proppen zou komen. Na een paar maanden werd mijn geduld rijkelijk beloond. Eindelijk was het debuutalbum van 'DevilDriver' binnen!

Vol verwachtingen verdween het schijfje in mijn cd-speler om er vervolgens dagenlang in gevangen te blijven zitten. Want met zo'n geweldige plaat in huis is het moeilijk om nog andere bands te beluisteren en te recenseren (hoewel ik in de vorm van Transport League en Madlife toch al aardig wat goede shit in huis had gekregen). Het unieke van deze band is het feit dat allerlei op zich staande harde stijlen samen zijn gevoegd. Op dit album zijn invloeden van de klassieke heavy metal, donkere black metal en death metal goed hoorbaar.

Dez Favara noemt deze band zelf het 'nirwana' waar hij al jaren naar op zoek was. En terecht, want DevilDriver heeft een dodelijk goed album op de markt gebracht. Een combinatie van geweldige muzikanten, maar liefst twee verschillende producers (Ross Hogarth voor de gitaren en drums, Dan Serta voor de vocalen, overdubs en baslijnen) en de identieke en ijzingwekkende stem van Favara maken van DevilDriver d sensatie binnen de huidige metalscene.

Ik durf dan ook te beweren dat deze band vrijwel iedere metalhead zal aanspreken. Liefhebbers van de klassieke metal zullen de nodige gitaarlijnen herkennen, de aanhangers van black metal en death metal kunnen zich vinden in de retesnelle drums, gitaarriffs en de zang van Favara en de liefhebbers van de modernere metal zullen het ook geweldig vinden, al is het alleen maar omdat de muziek ramt en beukt als een gek.

Ik ga niet teveel vertellen over het album, want om dit wonder te kunnen meemaken moet je deze plaat gewoon aanschaffen! Geen woord, zin of recensie kan de genialiteit van deze meesterlijke plaat omschrijven. En voor degene die ook zo gecharmeerd is van DevilDriver en ze graag live aan het werk wil zien: Don't worry! Favara staat bekend als een podiumbeest en heeft al vele jaren getoerd. Samen met Morbid Angel, Superjoint Ritual en Danzig zal DevilDriver n van de headliners zijn bij de 'The Blackest Of The Black Tour' die ongetwijfeld ook Nederland zal aandoen (dit kan ik echter niet garanderen, want zoveel is er nog niet bekend van die toer).

Dez Favara heeft weer een meesterlijk album weten te brengen. Was 'Dark Days' van Coal Chamber al de kroon op jaren van hard werken met die band, 'DevilDriver' is de kroon op Favara's gehele carrire. Niet moeilijk doen, geen doelloos gezeik, maar gewoon rammen en beuken!