Arcturus - Arcturian

Arcturus - Arcturian

Label : Prophecy Productions | Archiveer onder different metal

Vera : Het Noorse Arcturus was één van de echelons van de Scandinavische extreme metal bands die hun heftigheid begonnen op te smukken met genrevreemde – meestal progressief genaamde – elementen. Zij stonden aan de wieg van de term ‘avant-garde metal’ en spoedig zouden ze gevolgd worden door bands als Solefald, Borknagar en vele anderen. In de jaren negentig en later brachten ze vier wereldwijd geprezen albums uit. Hun live activiteiten waren schaars en extravagant, hun talent om alle mogelijke muziek op unieke wijze te versmelten grenzeloos. Jaren leek het erop dat de live registratie ‘Shipwrecked In Oslo’ de zwanenzang van de band zou zijn. Lange tijd hadden we niet de minste hoop op nieuw materiaal, maar daar is verandering in gekomen!

Begin mei 2015 wordt ‘Arcturian’ losgelaten op de wereld, maar liefst tien jaar na zijn illustere voorganger ‘Sideshow Symphonies’. Hoofdcomponist Steinar ‘Sverd’ Johnsen (keyboards, gitaar) wordt nog steeds omringd door coryfeeën uit de Noorse scène met ruime ervaring in bands zoals Borknagar, Ulver, Dimmu Borgir en C(K)ovenant. Simen Hestnæs alias ICS Vortex bewijst nogmaals welke multifunctionele stembanden hij heeft en we zijn bijzonder verheugd dat hij ook de ruwere zwartgeblakerde passages vol furie kleur geeft. Knut Magne Valle (Møllarn) heeft de soms wispelturige muziek stevig in de hand als producer en voegt fraaie solo’s toe. De eminente ritmesectie, bestaande uit bassist Skoll en überoctopus Hellhammer, leidt dit alles in strakke banen in een opmerkelijk organische productie van de heren zelf.

Deze machtige creatie van geniale gekte gaat van start met het intense en reeds volgepropte ‘The Arcturian Sign’ dat percussie, electrosounds en hoge zang combineert met screams en de nodige heftigheid. Na deze adembenemende start geeft het haast weemoedige ‘Crashland’ ons de gelegenheid om te ademen. Let op de diepe, mooie gitaarsolo, de tegendraadse ritmes en een zweempje oosterse charme in het vioolspel. Violist Sebastian Grouchot legt prachtige accenten in de songs. Het epische ‘Angst’ kent een mediumtempo start, maar barst al spoedig weer los met harsh vocals, zelfs deels in het Noors. Arcturus geselt en zalft, want ‘Warp’ is daarentegen weer opmerkelijk toegankelijk, met enige gotische invloeden en heerlijke melodieën. Klassieke piano opent ‘Game Over’ en wordt gekenmerkt door hoge gevoelige zang en knappe leads. Arcturus’ muziek blijft avontuurlijk en uitdagend, daarvan is het experimentele ‘Demon’ een mooi bewijs met zijn kosmische geluiden en ambient sausje. Want mystiek en de fascinatie voor het universum heersen weer op dit album dat op momenten erg verheven klinkt. Luister maar eens naar het ruimtelijke ‘The Journey’ dat ons uitwaaierend van op een wolk gezongen tegemoet waait. ‘Archer’ vangt statig aan met orgel, traag en massief, maar wordt wilder op het einde met Pink Floydiaanse allures. Afsluiter ‘Bane’ zit weer propvol als bijzonder veelgelaagd sluitstuk met de nodige sublieme gekte en tempowisselingen.

Op ‘Arcturian’ hebben we heel lang moeten wachten, maar het biedt ons een schat aan klanken die een langdurige muzikale trip verzekeren waar je eeuwig plezier van hebt. Genreoverschrijdend en innovatief!